De vraag
Wat helpt tegen blozen?
Beste Roos,
Zelf ben ik een heel spontane, sociale en open persoon. Toch heb ik veel last van blozen en rood worden als ik een man zie die ik aantrekkelijk vind. Ik vind het zelf moeilijk om dit met mijn ‘spontane zelfbeeld’ te verzoenen. En vroeg me ook af wat kan helpen tegen blozen en hoe dit overkomt op de andere persoon?
Vriendelijke groeten,
Nina

Het advies
Expert
Roos Vonk
Psycholoog
Beste Nina,
Blozen is vaak een teken van verhoogd zelfbewustzijn: je bent je bewust van jezelf, in jouw geval misschien doordat je je afvraagt of die leuke man iets in je ziet, of misschien jezelf betrapt op verlangens die je voor die man verborgen wilt houden. Dat soort gedachten zijn niet strijdig met je spontane, sociale karakter.
Wat het beste helpt tegen blozen is: gewoon accepteren dat je bloost en doorgaan met wat je toch al wilde doen. Bedenk daarbij dat blozen in de omgang met anderen eerder in je voordeel dan in je nadeel werkt (áls het al wordt opgemerkt, want vaak merk je het zelf veel meer dan anderen). Mensen die blozen worden sympathieker en betrouwbaarder gevonden, en het kan ook heel ontwapenend zijn. Dus gewoon lekker blozen, het ongemak daarvan voor lief nemen, en ondertussen datgene zeggen wat je toch al wilde zeggen, dan komt het helemaal goed!
Roos Vonk
• Roos Vonk is hoogleraar psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en tevens columniste/auteur en spreker/trainer. Haar specialismen zijn zelfkennis, authenticiteit, de eerste indruk en sociale beïnvloeding. Ze geeft geregeld lezingen en publiceerde onder meer over slijmen, kwetsbare ego’s, flirten, intieme relaties, macht en leiderschap, emoties, zelfontwikkeling, inspiratie en integriteit. Ze is vaste columniste voor Psychologie Magazine en Intermediair.
Neem ook een kijkje op haar sites: