Hoe kom ik van mijn bloosangst af?

Als puber heb ik een bloosangst ontwikkeld, ik was zo bang om te blozen dat ik alle plekken waar mensen zouden kunnen zijn probeerde te mijden. Ik durfde hierdoor niet meer naar de winkel of op bezoek. Ik ben hier uiteindelijk zelf voor een groot deel vanaf gekomen.

Maar de laatste jaren heb ik het idee dat het weer terugkomt. Ik merk dat ik weer plaatsen ga mijden en ik schrik enorm wanneer iemand mijn huis binnenkomt. Mijn hart gaat dan als een razende tekeer en mijn hoofd voelt als wel 100 graden! Ik heb alleen rust als ik de poort op slot doe. Hoe kom ik hier vanaf?

Ons advies

Bovenmatige angst voor blozen wordt ook wel erythrophobia genoemd en dat kan zich inderdaad uiten in angst dat iemand je huis binnenkomt. Meestal zijn mensen niet bang om te blozen, maar zijn ze vooral angstig voor wat anderen ervan vinden. Daarom wordt bloosangst als een vorm van sociale angst beschouwd. Wat het bijzonder lastig en onaangenaam maakt is dat blozen een automatische, fysiologische reactie van het sympathische zenuwstelsel is, en dus moeilijk te beïnvloeden. Bovendien weet je niet hoe erg je bloost, je kunt het immers zelf niet zien, en een ander wel. Deze onzekerheid draagt bij aan de angst om te blozen, ook al bloos je niet.

Onderzoek leert dat het vooral de negatieve gedachten zijn die de angst aanjagen, zoals ‘Nu ga ik blozen en hij ziet het!’. Hierdoor vergroot de kans dat je daadwerkelijk bloost, waardoor de spanning nog verder toeneemt. Kortom, hoe meer je je ongerust maakt over wat er gaat gebeuren, des te waarschijnlijker is het dat datgene waar je zo bang voor bent daadwerkelijk gebeurt. Het is dan ook niet zo gek dat mensen die in zo’n vicieuze cirkel gevangen zitten, plaatsen waar ze zich angstig en onzeker voelen, zoals verjaardagen, winkels, werk of openbaar vervoer, zoveel mogelijk mijden.

De meest effectieve therapie voor bloosangstigen is cognitieve gedragstherapie. Hierdoor leer je nieuwe denkpatronen en gedragingen te gebruiken. Angst overwin je nu eenmaal niet door bepaalde omstandigheden uit de weg te gaan, maar door je voorspellingen over de ramp waarvan je denkt dat die zal optreden (bijvoorbeeld ‘Als ze me zien blozen, dan zien ze mijn onzekerheid en moeten ze me niet meer’) uit te dagen en bij te stellen. Een nuttige strategie is daarom jezelf te dwingen niet in te gaan op je neiging anderen te observeren om daarmee te proberen te ontdekken wat ze van je vinden, maar door je aandacht bijvoorbeeld helemaal te richten wat de ander zegt of doet.

Maar misschien wel de meest belangrijke tip is je onzekerheden over het blozen met anderen te delen. Hoe meer mensen waarmee je vaak omgaat in vertrouwen neemt, des te makkelijker het is om te beseffen dat zij het geen probleem vinden en je niet in de steek zullen laten. Dat is tevens dé manier om te ontdekken hoe weinig mensen ooit iets van je blozen hebben gemerkt en dat de beren niet op de weg, maar in je eigen hoofd zitten.

Expert

Ad de Jongh

Angst en psychotrauma

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Ik wil minder blozen

Lees verder
Artikel

Waarom mannen vaak geen zonnebrand gebruiken

Flossen, vitamines slikken, je huid beschermen tegen de zon: de meeste vrouwen doen het braaf. Waaro...

Lees verder
Test

Hoe angstig ben je in sociale situaties?

Lees verder
Advies

Hij is veel socialer dan ik

Lees verder
Advies

Wat helpt tegen blozen?

Lees verder
Artikel

Zo ga je om met blozen

Lees verder
Advies

Reacties van anderen maken me onzeker

Lees verder
Advies

Ik zie enorm op tegen een bruiloft

Lees verder