De vraag
Welke therapie helpt bij bloosangst?
Als puber heb ik een bloosangst ontwikkeld. Ik was zo bang om te blozen dat ik alle plekken waar mensen zouden kunnen zijn probeerde te mijden. Ik durfde hierdoor niet meer naar de winkel of op bezoek.
Uiteindelijk ben ik er zelf grotendeels vanaf gekomen. Maar de laatste jaren heb ik het idee dat het weer terugkomt. Ik merk dat ik weer plaatsen ga mijden en ik schrik enorm wanneer iemand mijn huis binnenkomt. Mijn hart gaat dan als een razende tekeer en mijn hoofd voelt als wel 100 graden! Ik heb alleen rust als ik de poort op slot doe. Hoe kom ik hiervan af?

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Bovenmatige angst voor blozen wordt ook wel ‘erythrophobia’ genoemd. Het kan zich inderdaad uiten als angst dat iemand je huis binnenkomt. Meestal zijn mensen niet bang om te blozen, maar zijn ze (vooral) angstig voor wat ánderen ervan vinden. Daarom wordt bloosangst gezien als een vorm van sociale angst.
Lastige aspecten bij bloosangst
Wat het bijzonder lastig en onaangenaam maakt is dat blozen een automatische, fysiologische reactie van het sympathische zenuwstelsel is. Het is dus moeilijk te beïnvloeden. Bovendien weet je niet hoe erg je bloost: je kunt het immers zelf niet zien, en een ander wel. Deze onzekerheid draagt bij aan de angst om te blozen, ook al bloos je niet.
Gevangen in een vicieuze cirkel
Het zijn vooral de negatieve gedachten die de angst aanjagen, zoals ‘Nu ga ik blozen en hij ziet het!’. Hierdoor vergroot de kans dat je daadwerkelijk bloost, waardoor de spanning nog verder toeneemt. Dus hoe meer zorgen je je maakt over wat er zou kunnen gebeuren, des te waarschijnlijker is de kans dat hetgeen je vreest ook daadwerkelijk gebeurt. Het is begrijpelijk dat mensen die in zo’n vicieuze cirkel gevangen zitten plaatsen waar ze zich angstig en onzeker voelen zoveel mogelijk mijden. Dus bijvoorbeeld verjaardagen, winkels, werk of openbaar vervoer.
Cognitieve gedragstherapie
De meest effectieve therapie voor mensen met bloosangst is cognitieve gedragstherapie. Hierdoor leer je nieuwe denkpatronen en gedragingen te gebruiken. Angst overwin je niet door bepaalde omstandigheden uit de weg te gaan. Je overwint hem door je voorspellingen over de ramp waarvan je denkt dat die zal optreden (bijvoorbeeld ‘Als ze me zien blozen, dan zien ze mijn onzekerheid en moeten ze me niet meer’) uit te dagen en bij te stellen.
Nog twee tips
Naast het uitdagen en bijstellen van je voorspellende gedachten zijn er nog twee andere nuttige strategieën.
• Jezelf dwingen te stoppen met je neiging om anderen te observeren om zo te achterhalen wat ze van je vinden. Dat kun je doen door je aandacht helemaal te richten wat de ander zegt of doet.
• Je onzekerheden over het blozen delen met anderen: dit is misschien wel de meest belangrijke tip. Hoe meer naasten je in vertrouwen neemt, des te makkelijker is het om te beseffen dat zij het geen probleem vinden en je niet in de steek zullen laten. Dat is tevens dé manier om te ontdekken hoe weinig mensen ooit iets van je blozen hebben gemerkt. En dat de beren niet op de weg, maar in je eigen hoofd zitten.