De vraag
Onze zoon praat niet met volwassenen
Hoi Pieternel,
Onze zoon (9 jaar) is erg verlegen. Hij praat niet of nauwelijks tegen volwassenen en maakt geen oogcontact. Het lijkt ook onbeleefd. Dat is hij natuurlijk niet, maar het bemoeilijkt zijn contact met anderen wel. Hoe kunnen wij als ouders hem het beste begeleiden hierin?
Vriendelijke groet, Esther

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Hoi Esther,
Ik maak uit je verhaal op dat je kind niet verlegen is in het contact met leeftijdsgenootjes. Dat is al een goed teken. Het kan zijn dat je kind er vanzelf overheen groeit. Maar ik kan me voorstellen dat je niet wilt wachten om te zien of dat ook gebeurt. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om hem te stimuleren.
Leg hem trucjes uit op communicatiegebied. Vindt hij het vervelend om iemand recht in de ogen te kijken, vertel hem dan bijvoorbeeld dat hij naar het punt tussen de ogen of het bovenste stuk van de neus kan kijken. Maak gedrag ook voorspelbaar. Wat moet je bijvoorbeeld doen als je een onbekende ontmoet? Hand geven, aankijken en je naam zeggen. Oefen dat maar een paar keer met hem. Dat maakt het gedrag een stuk makkelijker toe te passen in de praktijk.
Je kunt hem tussen neus en lippen door kleine opdrachtjes geven (Geef je even de bonuskaart aan de caissière? Zeg je even tegen juf dat we morgen iets later komen? etc). Beloon hem uitvoerig als hij het klusje heeft geklaard, ook al ging het onhandig.
Doe hem op een assertiviteitstraining voor kinderen, een training voor meer zelfvertrouwen, of een vechtsport (judo of iets dergelijks). Deze zaken maken hem weerbaarder, en kunnen ervoor zorgen dat zijn zelfvertrouwen toeneemt en zijn verlegenheid af.
Kijk ook naar jezelf: hoe ga je met hem om? Verlegenheid ontstaat als iemand het idee heeft dat hij kritisch wordt beoordeeld en dus tekort schiet. Ben je misschien onbedoeld kritisch op hem (geweest), of is iemand anders dat (geweest), bijvoorbeeld een juf of iets dergelijks? Probeer je kind het gevoel te geven dat het goed is zoals het is, bijvoorbeeld door dat gewoon zo te zeggen (Je bent leuk, lief en slim, laat je nooit iets anders wijsmaken door anderen).
groet
Pieternel
Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog en bestuurskundige en werkt als freelance onderzoeker, docent, schrijfster en testmaker. Pieternel is gespecialiseerd in relatieprocessen, binnen zowel werk-, vriendschappelijke als romantische relaties. Op www.pieterneldijkstra.nl kunt u meer lezen over haar werk.
Boeken die u kunnen interesseren zijn:
• Overleven in relaties (2009). Pieternel Dijkstra en GertJan Mulder, uitgeverij Bert Bakker, ISBN 9789035134034
• Zelfverzekerd door het leven (2009). Pieternel Dijkstra, uitgeverij Het Spectrum. ISBN 9789049100506
• Verlegen: meer zelfvertrouwen leren (2003). Uitgeverij: Het Spectrum, ISBN10: 9027479518, ISBN13: 9789027479518