De vraag
Hoe kan ik mijn energie vergroten?
Beste Marc,
In aanvulling op mijn vraag over vermoeidheid: zijn er middelen waarvan bewezen is dat ze je energie kunnen vergroten? Zo heb ik een tijdje Q10 gebruikt. Dat was heel duur, maar ik merkte er weinig van. Zijn er manieren om je energie op te krikken?
Groeten van Doornroosje

Het advies
Expert
Marc Hendriks
brein
Beste Doornroosje,
Uiteraard zijn er stoffen die je energie kunnen vergroten of je meer alert kunnen maken. Het meest bekende stofje dat we allemaal vaak gebruiken is cafeïne in koffie, cola, of icetea. Het allerbelangrijkste is echter dat je weet waar het energieverlies vandaan komt en wat de reden is van de vermoeidheid, zoals ik ook in antwoord op je vorige vraag al toelichtte.
Als je moe bent of slaap hebt, helpt rusten en slapen waarschijnlijk beter dan Q10. Het kan uiteraard ook met je algemene gezondheid of eetpatroon te maken hebben, zodat gezond eten en extra fruit of vitaminen zullen helpen.
Sommige mensen voelen zich futloos, omdat ze meer dan gemiddeld somber gestemd zijn. Daar helpen ook geen vitaminen tegen, maar zal een stemmingsverbetering beter werken. Ik zou dan ook niet zomaar een duur middeltje aanschaffen als je de achtergrond van de vermoeidheid niet kent.
Vriendelijke groet, Marc
• Marc Hendriks is als GZ-psycholoog werkzaam in de gezondheidszorg en is daarnaast universitair docent neuro- en revalidatiepsychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen.Neem een kijkje op de site van het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour – Centre for Cognition www.ru.nl/cognition