De vraag
Ik ben vaak erg moe
Beste Marc,
Ik ben vaak erg vermoeid en heb dan een onbedwingbare behoefte om te slapen. Mijn huisarts is van mening dat vermoeidheidsklachten allerlei oorzaken kunnen hebben. Omdat ik verder kerngezond ben, heeft hij geen idee van de oorzaak.
Ik krijg binnenkort een nieuwe functie die een stuk zwaarder is (veel reizen bijvoorbeeld) en ik vraag me af hoe ik dat moet volhouden.
Groeten van Doornroosje

Het advies
Expert
Marc Hendriks
brein
Beste Doornroosje,
Ik kan me de reactie van de huisarts wel enigszins voorstellen. Vermoeidheid maar zelfs ook een onbedwingbare behoefte aan slaap, zijn voor artsen en psychologen wat genoemd woorden ‘aspecifieke symptomen’. Dit zijn symptomen die geen specifieke aanwijzingen geven voor specifieke ziekten of stoornissen, zoals koorts een specifiek symptoom is voor een ontsteking. Daarbij komt dat iedereen wel eens moe is en slaap heeft en iedereen ook nog eens soms erg moe en erg veel slaap heeft. Moe zijn en slaap hebben is ook voor elk mens erg persoonlijk.
Het is wel erg belangrijk als je je daar zorgen over maakt, dat je huisarts je klachten serieus neemt en eventueel op zoek gaat naar de oorzaken van de klachten. De echte Doornroosje wist immers wat de oorzaak was. Omdat je schrijft dat je verder kerngezond bent weet ik niet of ik hieruit kan opmaken of dit, zowel medisch als psychisch, goed is onderzocht. Mocht dit naar je mening toch niet zo zijn zou ik dit nogmaals met je huisarts bespreken.
Hoe dan ook bij vermoeidheid en slaap, is rust uiteraard een oplossing die werkt. Een nieuwe, zwaardere functie werkt daar vaak niet aan mee. Het leven bestaat uiteraard niet uitsluitend uit werken en je zult in de beoordeling hiervan ook je privé- en sociale leven moeten betrekken. Het reizen in de nieuwe baan is zeker een extra factor. Vooral als je hierdoor ook allerlei tijdsgrenzen overschrijdt en een jetlag zou kunnen oplopen, raakt ook je biologische klok in de war. Dit veroorzaakt bij iedereen een lichamelijke vermoeidheid, waar sommige mensen prima tegen kunnen maar anderen absoluut niet.
Vriendelijke groet, Marc
• Marc Hendriks is als GZ-psycholoog werkzaam in de gezondheidszorg en is daarnaast universitair docent neuro- en revalidatiepsychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Neem een kijkje op de site van het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour – Centre for Cognition www.ru.nl/cognition