De vraag
Ik word ’s ochtends moe wakker
Na een nacht geslapen te hebben word ik ’s ochtends meestal moe wakker. Wat ik vervelender vind, is dat al mijn spieren aanvoelen alsof ze de hele nacht gespannen zijn geweest en ik het gevoel heb dat ik de hele nacht gedroomd heb.
Ik heb een (standaard) slaaponderzoek gehad, waaruit bleek dat ik geen apneu heb – en men kan geen andere lichamelijke oorzaak vinden (mijn bloedwaarden zijn goed). Ik werk parttime (32 uur) en onregelmatig (vooral avonddiensten, af en toe nachtdiensten). Ik sport 2x per week, maar heb geen energie om mijn huis bij te houden.
Ik zou graag van die nachtelijke drukte in mijn hoofd en lijf af willen, is er iets wat ik nog zou kunnen doen om te voorkomen dat ik elke dag moe wakker word, behalve veranderen van werk? Alvast bedankt voor je advies!

Het advies
Expert
Véronique de Gucht
Vermoeidheid
Je spreekt over ‘nachtelijke drukte in je hoofd en lijf’. Zou het kunnen dat je ’s nachts veel piekert?
Nachtelijk gepieker
Veel mensen piekeren wanneer zij in bed gaan liggen. In plaats van te slapen, zijn zij nog bezig met de dingen die gebeurd zijn, dingen die de volgende dag gedaan moeten worden of problemen die nog onopgelost zijn.
Het probleem van piekergedachtes is dat ze maar door je hoofd blijven gaan en zorgen voor veel geestelijke en lichamelijke spanning. Wanneer je gespannen bent slaap je vaak slechter en voel je je bij het wakker worden vermoeid.
Probeer te voorkomen dat je wakker ligt van de piekergedachtes door voordat je naar bed gaat een kort ‘piekermoment’ te nemen, waarop je juist even bij deze gedachtes mag stilstaan.
Het kan helpen om op zo’n moment alvast een to-do list te maken voor de volgende dag, of je piekergedachtes op te schrijven in een dagboekje. Probeer deze gedachtes daarna naast je neer te leggen en verder gepieker uit te stellen tot het volgende ‘piekermoment’.
Tips tegen moe wakker worden
Om minder moe wakker te worden is het tevens belangrijk om te zorgen voor goede slaapgewoontes. Een vast slaapritueel kan je helpen om voor het slapen gaan te ontspannen en je lichaam eraan te herinneren dat het bedtijd is.
Lees bijvoorbeeld een boek, drink een kopje thee en bereid je daarna rustig voor op de nacht. Zorg ervoor dat je slaapkamer een rustige en prettige omgeving is, zodat je uit kunt kijken naar het slapen in plaats van er tegen op te zien.
Tot slot blijft regelmaat belangrijk voor een goede nachtrust en een goed energieniveau. Dit is natuurlijk erg lastig te behalen als je onregelmatig werkt, maar je zou toch kunnen proberen om een vast ritme aan te houden voor de dagen dat je wel en niet werkt.
Probeer bijvoorbeeld op de dagen waarop je vrij bent steeds op dezelfde tijd op te staan en te gaan slapen. Dat kan helpen tegen moe wakker worden.
We wensen je succes met het aanpakken van je slaapprobleem en hopen dat deze adviezen je daarbij verder helpen.