De vraag
Ik ben al acht jaar moe
Wat zo’n acht jaar geleden is gestart met de diagnose burn-out is nu eerder een chronische vermoeidheid te noemen. Mijn klachten zijn sindsdien – na allerlei trainingen, therapieën, alternatieve geneeswijzen – niet verdwenen. Elke dag moe, slecht slapen, duizelig, hoofdpijn, koortsig gevoel, restless legs… Toch ben ik weer begonnen met lesgeven (yoga, pilates, bodyshape) vooral na een intensief uur ben ik totaal leeg en ga ‘s middags slapen om de rest van de dag nog iets waard te zijn.
Iemand vertelde me dat ik ‘verslaafd’ ben aan adrenaline en zeker met intensief sporten niet uit mijn cirkel kom. Zo’n opmerking maakt me onzeker, omdat ik ook niet uit de cirkel kwam toen ik een periode niet sportte. Hoe zit dat nu met die hormonen en wat is wijsheid? Ik worstel hier al zo lang mee. merk dat ik het moeilijk vind te blijven vertrouwen dat het ooit nog eens goed komt.

Het advies
Expert
Willem van de Sanden
Psychotherapeut
Het lichaam doet soms iets heel anders dan de geest zou willen. In jouw geval uiterst frustrerend, lijkt mij. Wat is de boodschap van jouw lijf? Het lijkt erop dat zij zegt: alles wat je doet is me teveel. Hoe zit dat. Je hebt al veel geprobeerd met weinig resultaat, begrijp ik.
En na acht jaar zou een burn-out toch wel over kunnen zijn. Ik weet natuurlijk niet wat voor een medische onderzoeken jij hebt gehad. Want het komt als eerste bij mij op dat er misschien sprake is van een ziekte, zoals een schildklierstoornis of fybromyalgie of een chronische infectie.
Je vertelt dat je rusteloze benen hebt. Dat kan duiden op vitamine en mineralengebrek. Met name ijzer; vitamine B12 (ben je veganist?), foliumzuur, magnesium. Neem dat een tijdje als supplement om te kijken of er iets verandert. Ga eventueel naar een orthomoleculair arts voor een diagnose.
Slecht slapen maakt dat je lichaam onvoldoende herstelt. Gebruik eventueel een tijdje een inslaapmiddel om de dag. Stilnoct bijvoorbeeld dat verstoort het geheugen niet zo. Gebruik geen cafeïne en alcohol en eet gezond. Omega-3 is aan te bevelen. Bepaalde medicijnen kunnen ook de schuld zijn zoals antidepressiva.
Zijn er stressbronnen in je leven – zoals een voortdurend gemis van iets belangrijks – of is er iets wat je niet of onvoldoende verwerkt hebt?
Soms blijft het lijf na een vermoeidheidsperiode in een bepaalde ‘stand’ die moeilijk te doorbreken is. Cognitieve gedragstherapie kan daar dan bij helpen (Het St Radboud ziekenhuis in Nijmegen geeft dat bij chronische vermoeidheid).
Wat je zelf kan doen is je conditie met hele kleine stapjes opvoeren. Zie daarvoor de website www.webmare.nl/schildklierensport
Een sport waarbij je ritmisch moet bewegen zoals hardlopen, zwemmen, fietsen is beter daarvoor dan Pilates of yoga.