De vraag
Zorgen om drukke leven van studerende dochter
Onze dochter van 21 jaar is net klaar met haar studie IBM. Ze doet nu een jaar Bestuur, zit in een studentenvereniging en woont in een studentenhuis – drie dingen die haar enorm veel energie en geld kosten.
Ze doet het erg goed maar heeft constant geldgebrek en kan eigenlijk niet opboksen tegen al die rijke medestudenten. Ze is nu al een poosje behoorlijk down en dat grenst aan het depressieve. Wij vinden dat ze teveel hooi op haar vork neemt.
Ze heeft al van jongs af aan grote moeite met prioriteiten stellen. Wij vinden dat ze iets moet afstoten maar dat wil ze niet. Dit gaat echter fout aflopen. Hoe kunnen we haar helpen?

Het advies
Uw dochter is volwassen, dus maakt ze haar eigen keuzes. Natuurlijk is het goed, en waarschijnlijk ook nuttig, om met haar over haar situatie te praten. Blijf in ieder geval in contact en houd het gesprek open, zonder te dwingend te zijn.
Kennelijk is uw dochter, ondanks dat ze moeite heeft met prioriteiten stellen, toch in staat om haar doelen te bereiken. Om immers met 21 jaar af te studeren moet je wel gefocust bezig zijn. Ze zit momenteel in een overgangsfase van school naar werk en dat is voor veel jong volwassenen niet makkelijk.
Houd de vinger aan de pols, maar laar haar haar eigen keuzes maken. Haar geldgebrek is waarschijnlijk een tijdelijk probleem omdat ze na het bestuursjaar een baan zal (moeten) zoeken.