De vraag
Ik word zo moe van mijn werk
Dag mevrouw,
Ik ben 55 jaar en ik werk in het onderwijs. De laatste tijd kost het me steeds meer moeite en ik heb het weekend nodig om weer op te laden. Ik vraag me af of ik moet gaan uitzien naar een andere baan. Maar wat? Of dat ik op een andere manier moet leren omgaan met de huidige ontwikkelingen in het VMBO en hoe moet dat?
Vriendelijke groet,
T. Jansen

Het advies
Beste T. Jansen,
Onderwijswerk is een mooi vak. Helaas kosten de ontwikkelingen in het VMBO je de laatste tijd steeds meer moeite. Een inspanning waardoor je je afvraagt of je naar een andere baan moet omzien.
Het antwoord op deze vraag kan alleen jij geven. Een antwoord dat geheel afhankelijk is van jouw liefde voor het vak, van de voldoening die jouw baan jou nog geeft. Mocht je liever niet willen ‘switchen’, dan zegt dat al heel veel. In dat geval kun je beter leren om anders met alle veranderingen om te gaan. Hoe je dat doet, is onder andere een kwestie van ‘gedachtebeheersing en gedachtesturing’. Hoe vervelend de situatie ook is, leer productief denken. Onderzoek daarvoor je denkgewoonten door onderscheid te maken tussen het gebeuren en je gedachten. Je gedachten bepalen immers je gevoelens, hetgeen weer van invloed is op je gedrag (à la de RET-filosofie). Anderzijds kun je ook nog eens nagaan op welke wijze je de ontwikkelingen in het VMBO op positieve wijze kunt beïnvloeden. Al is het maar op kleine schaal.
T. Jansen, mocht jouw werk je echter niet meer tot tevredenheid stemmen, dan kan een andere baan ook een optie zijn. Een baan met plezier, waarin je je talenten kwijt kunt. Wellicht bieden de tips (brainstormen, structureren, voelen en plannen/handelen) die ik Joke (‘Wat wil ik qua werk?’) heb gegeven enige inspiratie.
Veel succes gewenst bij al je overwegingen en hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg