De vraag

Op school tussen agressieve kinderen

Beste Walter,
Onze zoon van 8 heeft sinds maart 2008 diagnose ADHD en ritalin. Dat slaat goed aan. Hij speelt prima met zijn broer van 11. Helaas zit hij sinds mei 2008 in speciaal onderwijs. De basisschool waar hij zat gaf hem ons inzien te weinig tijd (6 weken) om te laten zien hoe goed dat ging en stond ook niet open voor rugzak.

Als ouder weet je van tevoren niet wat speciaal onderwijs inhoudt. De jongens met wie hij nu dagelijks omgaat zijn veelal zware gevallen. Rick is hooggevoelig en hoger begaafd. Hij wordt nu op school getest. Rekenen: eind groep 6 (hij zit begin groep 5). Wij gaan hem opnieuw laten testen en hopen hem uit het speciaal onderwijs te krijgen. Hij heeft hier geen vriendjes en nauwelijks meisjes op school.

Dit is de derde school waar Rick op zit en te veel wisselen is natuurlijk niet echt goed, maar 4 jaar op een school waar de omgeving zo agressief en negatief is vinden wij ook niet gezond.
Wat denkt u van dit verhaal?
Groet,
moeder

Het advies

Beste moeder,
Dit verhaal klinkt zeer vertrouwd. Het is mij overigens niet duidelijk of uw zoon op een school zit voor Speciaal Basis Onderwijs (SBO) dan wel op een cluster-4 school (vroeger ZMOK genoemd). Ik vermoed het laatste. Voor alle kinderen op een SBO of cluster-4 school geldt dat het nodig is om regelmatig te evalueren of een kind terug kan naar het regulier onderwijs, bijvoorbeeld met een rugzakje. Hiervoor is natuurlijk het oordeel van de school van groot belang, maar ook kinderpsychiatrische herbeoordeling.

Ik begrijp dat dit nu gaat plaatsvinden. Het is dan niet alleen nodig om na te gaan of een diagnose nog kan worden gesteld, maar ook of de symptomen (gedragsverschijnselen) zijn afgenomen en in welke mate zij hem nog belemmeren in zijn dagelijkse functioneren. Het allerbelangrijkste, ten slotte, is te beoordelen welke steun en hulp hij nodig heeft om zich adequaat te gedragen en de vraag te beantwoorden in welke schoolsituatie die steun en hulp hem geboden kan worden.

Vriendelijke groet,
Walter Matthys

 

Walter Matthys is hoogleraar agressie bij kinderen aan de Universiteit van Utrecht.

Meer weten over dit thema? Bekijk ADHD
Deel dit artikel:
5 oktober 2009 | Laatst gewijzigd op 16 maart 2020

Dit vind je misschien ook interessant

Verhaal

Het therapeutische effect van hallucinogenen

Een stof die voorkomt in paddo’s en LSD blijkt meer te doen dan alleen de creativiteit vergroten. ...
Lees verder
Branded content

Waarom wandelen je dichter bij elkaar brengt

Wandelen helpt tegen depressieve gevoelens. En samen wandelen is als ‘sociale lijm’: je voelt me...
Lees verder
Kort

Blinden begrijpen kleur

Mensen die blind zijn geboren, kunnen goed inschatten of twee voorwerpen dezelfde kleur hebben of ni...
Lees verder
Kort

Blinden begrijpen kleur

Mensen die blind zijn geboren, kunnen goed inschatten of twee voorwerpen dezelfde kleur hebben of ni...
Lees verder
Artikel

Waarom rappen in de klas werkt voor jouw kind

Rapmuziek wordt vaak geassocieerd met criminaliteit, merkkleding, seksisme en dure auto’s. Maar ui...
Lees verder
Recensie

Intelligent met slecht rapport

Hoogbegaafde kinderen zijn niet alleen zeer intelligent, ze blinken ook uit in creativiteit en motiv...
Lees verder
Video

Zo ga je als student slim om met je hooggevoeligheid

Studeren, bijbaantje, borrels en rijles; het leven van een student staat nooit stil. Niet gek dat je...
Bekijk video
Kort

Rennend naar het examen

Veel leerstof te verstouwen? Ga direct na het stampen hardlopen.
Lees verder
Verhaal

Hyperen op Ritalin: een experiment

Scholieren, studenten en wetenschappers gebruiken steeds vaker Ritalin en andere ‘hersenverbeteraa...
Lees verder
Kort

Twee typen depressie

Lees verder
6027