De vraag
Hoogbegaafd én hooggevoelig
Mijn zoon (12) is op advies van zijn juf getest op hoogbegaafdheid. Daaruit bleek dat hij dat inderdaad is. Eerder had een psycholoog al geconstateerd dat hij hooggevoelig is. Hoe kunnen we hem optimaal begeleiden als hij straks naar de middelbare school gaat?

Het advies
Expert
Esther Bergsma
Hoogsensitiviteit
Hoogsensitieve kinderen merken meer prikkels uit hun omgeving op en verwerken die informatie diepgaand. Door zijn hoogbegaafdheid kan hij ook nog eens snel denken en leert hij graag.
Die eigenschappen brengen veel kwaliteiten met zich mee; waarschijnlijk is je zoon zeer opmerkzaam, heeft hij een groot verantwoordelijkheidsgevoel, kan hij goed verbanden leggen en creatief vraagstukken oplossen.
Daarnaast is hij waarschijnlijk zorgzaam en empathisch. Deze talenten dragen in eerste aanleg bij aan een fijne middelbare schooltijd.
Soms lopen hoogsensitieve en hoogbegaafde kinderen vast. Bijvoorbeeld doordat ze te zeer overprikkeld raken, ze zichzelf te veel druk opleggen, of zich niet veilig of onbegrepen voelen op school.
Als ouder kun je je kind dan helpen door het meer inzicht te geven in zichzelf. Door de processen in zijn brein beleeft hij situaties anders dan zijn klasgenoten.
Als hij bijvoorbeeld sterk reageert op onrechtvaardigheid, kun je uitleggen dat zijn vrienden minder oog hebben voor dergelijke situaties. Zijn brein is nu eenmaal alerter en meer gericht op de sociale groep.
Met deze uitleg kun je voorkomen dat hij negatieve ervaringen op zichzelf betrekt en daardoor een negatief zelfbeeld of faalangst ontwikkelt.
Blijf daarnaast steeds zijn kwaliteiten benoemen. Hoe meer hij die leert kennen, hoe beter hij ze leert gebruiken en des te makkelijker weet hij zich te ontwikkelen tijdens zijn middelbareschoolperiode.
Training HSP@work: zo blijf je in balans
Training
Training HSP@work: zo blijf je in balans
• Ontdek je talenten als HSP
• Leer hoe je fijne werkomstandigheden creëert
• Inspirerende video’s en onderzoeksresultaten van HSP-expert Esther Bergsma
Bekijk de training
Nu maar
49,-