De vraag
Kan ik wel leidinggeven als HSP?
Ik ben gevraagd voor een leidinggevende functie. Die zou ik graag willen, en ik denk dat mijn grote sensitiviteit voor wat mensen nodig hebben, me in deze baan kan helpen. Tegelijkertijd weet ik dat dit me ook in de weg kan zitten. Want kan ik bijvoorbeeld wel impopulaire beslissingen nemen als ik zo goed aanvoel wat die met mensen doen?

Het advies
Expert
Esther Bergsma
Hoogsensitiviteit
Feitelijk gezien zijn de meeste leidinggevende functies in essentie bedoeld om medewerkers te faciliteren in de uitoefening van hun functie.
Zoals je zelf al schrijft, is inlevingsvermogen daarbij een pre. Je voelt feilloos aan hoe mensen in hun vel zitten, wat ze in hun werk nodig hebben en hoe je ze (emotioneel) kunt ondersteunen.
De heersende opinie over een goede leidinggevende is gericht op de ‘harde’ kwaliteiten. Denk aan snel besluiten nemen, zonder externe invloeden op het doel afstevenen en 24/7 scherp en bereikbaar zijn.
Maar de (‘softe’) talenten van een hoogsensitieve leidinggevende zijn écht minstens zo belangrijk in een succesvolle organisatie. Denk aan empathie, creativiteit, weloverwogendheid, overzicht houden en inzicht in onderlinge verhoudingen in het team.
Júíst als een teamleider impopulaire beslissingen moet nemen. Omdat het jou aan het hart gaat, zullen de medewerkers zich ook meer gezien voelen.
Maar… uiteindelijk gaat het erom of die functie goed bij jou past. Kun jij je passie erin kwijt en wordt voldaan aan jouw belangrijkste voorwaarden om goed te kunnen functioneren? Zo ja? Ga ervoor, want als HSP voeg jij heel veel waarde toe.