Hysterisch gillen, woedend schreeuwen, bokken, huilen: dat doe je niet als je aan het werk bent. Meestal niet. Liever niet. In een professionele omgeving is dat ongepast. Op het werk gelden eigen ‘gevoelsregels’: vriendelijk en respectvol zijn tegen collega’s en klanten, er niet zomaar uitgooien wat je van ze denkt.

TEST
Doe de test »

Is het tijd voor een nieuwe baan?

Mensen die plezier hebben in hun werk hebben daar meestal weinig moeite mee, zegt psycholoog Pieternel Dijkstra en schrijfster van het boek Mindfulness op het werk. Maar iedere werknemer kan in een situatie belanden waarin zijn emoties botsen met het professionele gedrag dat van hem of haar wordt verwacht. En dan is vriendelijk blijven en soms ook nog vrolijk, geïnteresseerd en meevoelend, ineens hard werken. ‘Emotionele arbeid’ is de toepasselijke term die de Amerikaanse sociologe Arlie Hochschild dertig jaar geleden introduceerde voor dit bewust oproepen en veranderen van emoties op het werk.

Hoe doe je dat, op een goede manier? We vroegen psycholoog Pieternel Dijkstra om commentaar bij enkele voorbeelden. Drie werksituaties waarin ongewenste gevoelens de overhand nemen – en hoe je ze bewust verandert:

1 Margot werkt als stewardess bij een grote luchtvaartmaatschappij. Ze haalt er veel bevrediging uit om de reis voor haar passagiers zo comfortabel

Log in om verder te lezen.