De vraag
Heb ik genoeg uitdaging in mijn leven?
Mijn toekomstbeeld is grijs. Dat wil niet zeggen dat ik nooit gelukkig ben, maar ik ben al een tijd somber. Soms denk ik dat het aan een gebrek aan dynamiek in mijn werk ligt en soms denk ik dat het aan mijn relatie ligt. Die grijzige sluier zorgt ervoor dat ik me al tijden zowel zakelijk als privé niet tevreden voel. Wat kan ik hieraan doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Zo’n stemming hangt vaak samen met een gebrek aan zelfbevestiging. Gebrek aan uitdaging kan daarbij inderdaad een rol spelen. Zoek moeilijke activiteiten op die u nét aan kunt. Het zal u oppeppen om te kunnen scoren. Verder helpt het om bezigheden te zoeken die goed aansluiten bij uw persoonlijke affiniteit. Doen waar je goed in bent, is lang niet zo bevredigend als doen wat bij je pást – en deze twee gaan niet altijd samen. Als u op uw werk niets kunt veranderen, zoek de uitdaging dan in vrijetijdsbesteding.
Maar presteren is niet de enige manier om uw zelfgevoel te verbeteren. Uw verhouding tot andere mensen speelt ook mee. Een ontmoeting met de juiste vriend(in) kan u een gevoel geven van kracht en inspiratie. Lang niet alle contacten hebben dit vitaliserende effect. Het zal uw stemming verbeteren om wat dit betreft kieskeurig te zijn. Of misschien moet u eens wat nieuwe vrienden maken.
De derde belangrijke factor is lichamelijke gezondheid. Wie fit is, voelt zich ook goed; moeheid en somberheid lopen in elkaar over. Zorg dat u voldoende slaap krijgt en dat u goed eet. Verbeter uw lichamelijke conditie. En ook het uiterlijk speelt mee. Als je jezelf goed verzorgt en met plezier in de spiegel kijkt, versterkt dat je zelfvertrouwen.