De vraag
Effectieve methode?
Beste Jan,
Het lukt me niet, zowel privé als beroepsmatig, om goed om te gaan met agressie. Ik schrik ontzettend, produceer adrenaline en voel me bedreigd. Hijgend weet ik nog net wat woorden te stamelen, maar ik word erg onzeker en ben te overstuur om een adequate reactie te geven. Er zijn ook mensen die er rustig onder kunnen blijven, die na zo’n scheldpartij zeggen: “Zo, ben je klaar?” en de ander vervolgens rustig aanspreken op hun gedrag. Assertiviteitstrainingen, bewustwordings- en groeitrainingen brengen daar weinig verandering in.
Mijn vraag is: ken je een methode om hier effectiever mee aan de slag te gaan?
Merel

Het advies
Beste Merel,
Schrik is een zeer normale reactie als je geconfronteerd wordt met agressief gedrag, zeker als je niet gewend bent om agressief gedrag met agressief gedrag te beantwoorden (wat ook zeker niet aan te raden is). Daarom is het eigenlijk helemaal niet zo erg als je veel adrenaline produceert, want dat is onvermijdelijk, en ook over dat stotteren en stamelen hoef je je niet druk te maken. Erger is het, als je stoer gaat doen, want dat wekt agressie op.
Effectieve trainingen, hiervoor bestemd, zijn bijna allemaal ‘in-service’ trainingen: trainingen die binnen het bedrijf gegeven worden, als het bedrijf het nodig vindt dat je leert met agressie om te gaan. Informeer eens bij uw werkgever.
Vriendelijke groet,
Jan Bernard