Wie hoogsensitief is, kan zich kritischer of ‘moeilijker’ dan anderen voelen. En dat zijn HSP’s feitelijk ook, zegt HSP-expert Elaine Aron. Dat is namelijk het logische gevolg van meer informatie binnenkrijgen dan 85 procent van de mensen, waardoor je eerder overprikkeld raakt. Dat kun je niet veranderen, het is ingebed in het centrale zenuwstelsel.

TEST
Doe de test »

HSP-test: ben je hoogsensitief?

Wel kun je er op een goede manier mee leren omgaan en je sensitiviteit zo meer in je voordeel laten werken. Het belangrijkste daarbij is om die juist als kracht te zien, en niet als zwakte. Om jezelf te accepteren en te waarderen, en niet te beschouwen als ‘die eeuwige zeurpiet’.

Dat laatste is ook nergens voor nodig, want volgens Aron hebben hoogsensitieve mensen juist vaak een belangrijke signaalfunctie. Wat goed is voor hen, blijkt later vaak goed voor heel veel mensen. Of andersom: wat slecht is voor HSP’s, is dat vaak ook voor anderen – alleen merken die dat niet direct waardoor ze soms te lang in een ongezonde situatie blijven zitten.

Neem bijvoorbeeld open kantoorruimten. Ze worden minder intensief gebruikt nu veel mensen thuiswerken, maar zijn nog altijd in zwang. Veel HSP’s hebben moeite met alle prikkels die zo’n werkruimte met zich meebrengt. In een onderzoek onder 1500 HSP’s in 2017 gaf 53 procent aan veel last te hebben van alle geluiden; voor 38 procent was een kantoor onwerkbaar.

Uit een onderzoek van het tv-programma De monitor van vorig jaar bleek echter dat maar liefst 94 procent van de werknemers minder goed functioneert in een kantoortuin. Bellende en rondlopende collega’s en een gebrek aan privacy leidt bij vrijwel iedereen tot vermoeidheid en concentratieverlies. HSP’s waren hierbij dus de spreekwoordelijke kanarie in de kolenmijn.

Freewheelen

Andere positieve eigenschappen van HSP’s: ze zien snel nuances, zijn zeer intuïtief, hebben veel oog voor esthetiek en beschikken over goed ontwikkelde sociale antennes. Daardoor komt het regelmatig voor dat ze iets bijzonders presteren of een vervelende situatie weten te voorkomen.

Zo zien HSP’s in conflicten vaak snel in wat hun eigen aandeel is. Dat expliciet maken, stimuleert de ander om ook op zichzelf te reflecteren waardoor conflicten sneller worden opgelost.

Training

Hoogsensitiviteit als kracht

  • Leer omgaan met prikkels en overprikkeling
  • Leer je grenzen herkennen en bewaken
  • Ontdek hoe je als hoogsensitief persoon (hsp) tot bloei komt
Bekijk de training
Nu maar
€ 125,-

Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat hoogsensitieven creatiever zijn, een sterker rechtvaardigheidsgevoel hebben en hulpvaardiger zijn dan niet-HSP’s. Ze leggen bovendien vaak verbanden die niet voor de hand liggen en denken meer in de breedte – en dat gaat verder dan brainstormen of out of the box-denken.

HSP’s kunnen goed freewheelen: iets opdelen in de kleinst mogelijke stukjes en dan bedenken hoe ze daarvan iets nieuws kunnen maken. Dat maakt ze fantasierijk en innovatief.

Nog niet helemaal overtuigd? Dan is het goed om te weten dat het World Economic Forum, een internationaal adviesorgaan voor overheid en bedrijfsleven, juist deze eigenschappen en vaardigheden als het belangrijkst heeft aangemerkt om de maatschappelijke uitdagingen van vandaag de dag het hoofd te bieden.

Oefening

Leer positief kijken naar je eigen hooggevoeligheid en buig deze eigenschap in twee stappen om van zwakte naar kracht.

Pak pen en papier en beantwoord onderstaande vragen.

Stap 1. Veel HSP’s denken negatief over hun eigen gevoeligheid omdat ze moeite hebben volgens de heersende normen te functioneren.

Onbewust hebben ze allerlei kritische overtuigingen en gedachten: was ik maar niet zo gevoelig, waarom ben ik nu alweer moe, stel je niet zo aan, anderen kunnen dit toch ook, waarom ik dan niet, en: ik ben zwak.
Onderzoek je eigen ondermijnende gedachten:

  • Welke negatieve overtuigingen heb je over je sensitiviteit?
  • Welke kritiek heb je op jezelf?
  • Hebben anderen bijgedragen aan je negatieve gevoelens? Zo ja, hoe? Wat hebben bijvoorbeeld je ouders tegen je gezegd, je collega’s of klasgenoten op school?

Stap 2. Bekijk je gevoeligheid nu door een positieve bril.

  • Wat heb je hierdoor bereikt?
  • Beschrijf een concrete situatie waarin je hoogsensitiviteit jezelf en eventueel anderen heeft geholpen.
  • Welke positieve dingen hoor je van anderen over je gevoeligheid? Schiet je niets meteen iets te binnen, vraag dan deze week eens aan een dierbare wat hij of zij een mooie eigenschap van je vindt en schrijf dat op.
  • Welke complimenten kun je jezelf geven? Maak er een lijstje van met zinnen die beginnen met ‘Ik ben…’ of ‘Ik kan…’

Online training

Wil je het beste halen uit je hoogsensitiviteit? Met deze training leer je beter je grenzen bewaken en breng je dit bijzondere talent tot bloei. psychologiemagazine.nl/hooggevoelig