De vraag
Waar komen mijn innerlijke onrust en angst vandaan?
Hoe ga je om met een persoonlijkheidsstoornis in combinatie met hooggevoeligheid? In mijn geval gaat dat om een kwetsbaar narcistische stoornis. Ik merk dat het één het ander kan versterken.
Wat ik me eigenlijk vooral afvraag: waar komt angst vandaan? Komen die innerlijke onrust en angst uit mijn hooggevoeligheid of uit mijn stoornis?

Het advies
Susan Marletta-Hart
Expert hooggevoeligheid
Je worstelt met de vraag ‘waar komt angst vandaan’. Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet goed kunt onderscheiden wat waarvandaan komt. De ervaring leert dan ook dat beiden sterk met elkaar samenhangen, en dat je ze eigenlijk niet los van elkaar kunt zien. Je kunt ook geboren worden met
een gevoelig temperament; de hooggevoeligheid is dus een onderliggende persoonlijkheidsstructuur.
Over het ontstaan van beschermingspatronen
Ervaringen die een negatieve uitwerking hebben op bijvoorbeeld je gevoelens van vertrouwen (in je medemensen), van zekerheid, en van veiligheid, kunnen je zodanig vormen dat je bepaalde beschermingspatronen ontwikkelt. In jouw geval zijn dat bijvoorbeeld narcistische of zeer kwetsbare eigenschappen.
Maar welk ‘labeltje’ er ook aan je wordt gehangen, weet dat je een waardevolle, unieke persoonlijkheid bent! De strategieën om jezelf positief te ontwikkelen zijn te vinden in zelfcompassie, dankbaarheid, meditatieve acceptatie en het versterken van je authentieke ‘bezielde’ persoonlijkheid. Zoek je professionele hulp voor je onrust en angsten, dan kun je uiteraard een consult bij mij boeken. Ik help je dan op weg met bepaalde technieken die je volwassen persoonlijkheid op positieve wijze versterken, en die tegelijkertijd de trauma’s uit het verleden helen.
Hier lees je meer over narcisme