De vraag
Twee verliefde stellen, hoe gaan we hiermee om?
Beste Karin,
Wij zijn twee stellen, gelukkig getrouwd. Echter we zijn verliefd op elkaar geworden. Heel vervelend maar fact of life lijkt ons. We hebben binnenkort afgesproken met z’n vieren om afspraken te maken omdat we alle vier voor ons huwelijk willen vechten.
We komen elkaar te vaak tegen om helemaal geen contact meer te hebben. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? In ieder geval lijkt ons een gesprek op neutraal terrein zonder alcohol. Maar dan? Heeft u misschien tips? We zijn vast niet de enigen met dit probleem.
Vriendelijke groet,
Annamaria

Het advies
Beste Annamaria,
Ik benijd jullie niet! Het lijkt me zeer complex om zo’n emotionele verwevenheid te hebben.
Is het voor jullie te doen om hierover in alle helderheid afspraken over te maken? Ik zou jullie aanraden om eerst als stel onderling te bedenken wat je nodig hebt om in je eigen relatie te kunnen blijven en daarin het contact weer te verstevigen. Het is erg moeilijk om dit te doen in aanwezigheid van degene waarop je verliefd bent, want de libido is altijd sterker dan de ‘relatie van alledag’.
Vervolgens lijkt me toch nodig dat de intensiteit van het contact tussen de verliefden vermindert, hoe moeilijk wellicht ook. Er moet ruimte komen om te ontwarren. Ik denk dat je gelijk hebt, dat een gesprek zonder alcohol zinnig is, maar doe dat nadat je als stel eerst hebt overeengekomen wat voor jullie beiden – als stel – nodig is.
Mijn ervaring is, dat een hechte relatie met je partner bedreigd wordt als de libido elders is. Ik zou je ook aanraden om te onderzoeken hoe het komt dat jullie alle vier verliefd zijn geworden. Is er een bijzondere situatie geweest waarin jullie veel intensieve dingen met elkaar gedeeld hebben?
Ik wens jullie sterkte met het ontwarren van de knoop!
Karin Wagenaar
• Karin Wagenaar is relatietherapeut. Voor meer informatie over haar methode Emotionally focused therapy en artikelen, neem een kijkje op haar website: www.wagenaar-psychotherapie.nl