De vraag
Ik durf de stap tot ondernemer niet te zetten
Hallo Gerdy,
Ik wil heel graag een klein bedrijf opzetten voor mezelf, maar durf de stap maar steeds niet te zetten (ik ben hier al 2 jaar mee bezig).
Ik heb een goed plan maar weet niet hoe te beginnen. Welke raad geeft u mij?
Vriendelijke groet,
Gerry

Het advies
Expert
Gerdy Geersing
Organisatiepsycholoog
Dag Gerry,
Wat leuk dat je een bedrijf wilt opzetten! En je hebt al een plan, maar schrijft dat je de stap steeds maar niet durft te zetten. Ik word dan toch wel erg benieuwd naar wat je weerhoudt en waarom je niet durft. Wat zijn de belemmeringen die jij ervaart? En zijn deze ook op te lossen?
Ik kan daar nu niets over zeggen, want je beschrijft niet wat je precies weerhoudt. Mijn advies is dan ook om al deze ‘beren op de weg’ eens op een rijtje te zetten en systematisch te gaan onderzoeken of het inderdaad realistisch is om je hier zorgen over te maken of niet.
Praat er ook eens over met andere ondernemers. Misschien hebben zij nieuwe inzichten of oplossingen voor je en kunnen ze aangeven of jouw twijfels terecht zijn.
Een goeie eerste stap is verder om een bezoekje te brengen aan de Kamer van Koophandel. Daar kun je veel informatie krijgen, maar je kunt ook een mentor krijgen, die je kan helpen om de mogelijkheden van jouw bedrijf te onderzoeken en die je kan begeleiden bij de opzet ervan.
Ondernemen is voor een groot deel durven en geloof hebben in je idee. Ik lees dat het geloof in je plan er wel is. Nu nog zelf de stap durven maken. Ik wens je veel plezier en succes daarbij!
Gerdy Geersing.