De vraag
Help: ik bewaar alles
Beste Manita,
Ik ben een enorme bewaarder: ik zie allerlei objecten als iets van mijn historie, of als iets wat ik nog wel eens kan raadplegen of nakijken.
Het nadeel is dat ik klein woon….
Wat is jouw advies?
Vriendelijke groet,
Petronella

Het advies
Hoi Petronella,
Als je bewaart en het voelt goed, dan is er geen probleem. Of je nu klein woont of groot….
Als je bewaart en je krijgt om wat voor reden dan ook last van spullen, dan kun je voor jezelf concluderen dat je teveel bewaart. Teveel bijvoorbeeld omdat je het niet kwijt kunt…
En dan kun je kiezen:
1. het laten en de last accepteren;
2. het laten en de lijdensdruk laten ophogen net zolang totdat die voor jou te hoog wordt;
3. of het nu al aanpakken.
Die laatste variant heeft een aantal voordelen. Ten eerste hoeft niet eerst je emotionele bom te barsten. Je kunt nu rustig een plan opstellen en de tijd nemen om elke dag een beetje te doen waardoor je het probleem gaat tackelen. Een belangrijker voordeel is misschien nog dat je door er bewust mee aan de slag te gaan, het probleem niet verergert. Mensen hebben de natuurlijke neiging om het bij gebrek aan actie meer te laten versloffen cq ‘makkelijker’ te worden. En dan is er een duidelijk risico dat je nog makkelijker meer en meer spullen verzamelt.
Mijn advies is dus duidelijk. Ik zou als ik jou was:
1. rationeler naar spullen kijken: Wat levert het op ↔ wat kost het;
2. quota instellen:
– zoveel jaar niet gebruikt, wég;
– van de x aantal spullen hou ik er y, dus ga ik bepalen welke y dat zijn;
– elke dag één ding weggooien of elke dag 5 minuten of een half uur dit project ter hand nemen;
3. en ook steeds evalueren hoe je je voelt.
Als het ineens te moeilijk is, bouw dan een tussenoplossing in van iets een week of een maand of zo afzonderen en pas wegdoen na die-even-eraan-wennen-periode.
Hang je motivatie op de koelkast en herhaal die aan jezelf.
En het allerbelangrijkste: KLEINE STAPJES!!!!
Kijk naar wat je wél hebt weggegooid en kijk niet naar wat je (nog) niet hebt weggegooid! Dus richt je niet op de berg, maar op elk klein succesje dat je voor elkaar krijgt!
Óp naar meer ruimte voor jou!!
Succes ermee!
Mvrgrtjes
Manita