De vraag
Mijn collega zegt niets meer
Ik werk samen met een collega (vrouw van 56 jaar) die volgens mij asperger heeft. De communicatie tussen ons is volledig vastgelopen. Hoe ik ook probeer te communiceren, zij houdt haar kaken stijf op elkaar en zegt letterlijk niets. Hoe breek ik hier doorheen?

Het advies
Expert
Sander Begeer
Autisme expert
Allereerst even over de diagnose syndroom van Asperger: anno 2020 bestaat er nog maar één overkoepelende classificatie voor stoornissen in het autistisch spectrum, namelijk de autismespectrumstoornis (ASS). Daar vallen alle subtypen autisme onder, ook het syndroom van Asperger. Voor het gemak noem ik het nu nog wel even zo.
Het is moeilijk om hier een antwoord op te formuleren. Ik zou niet weten of er inderdaad sprake is van Asperger. Zodra iemand stug reageert moet er niet te snel een autisme diagnose op geplakt worden. Bovendien is het niet reageren op een ander geen typisch aspect van asperger. Het lijkt eerder op een uit de hand gelopen conflictsituatie.
Mensen met het syndroom van Asperger reageren over het algemeen juist wel op anderen, maar doen dit houterig en met weinig inlevingsvermogen. Kijk eens of andere collega’s tegen dezelfde problemen aanlopen en overleg met hen. Het zal de relatie met uw collega wellicht niet verbeteren als u de verdenking van Asperger aan haar kenbaar maakt.