De vraag
Na twee jaar de diagnose PDD-NOS
Beste Sander,
Na twee jaar onderzoek aan het NPI (Nederlands Psychoanalytisch Instituut) te Utrecht kreeg onze dochter uiteindelijk de diagnose PDD-NOS (een aan autisme verwante ontwikkelingsstoornis, red.). Ze vonden haar moeilijk ‘leesbaar’. Ik als moeder vind het helemaal niet moeilijk om met mijn dochter te communiceren. Het is gewoon een schat, alleen snel overprikkeld en dan stel ik haar gerust en dan is het goed.
Waar ik wel veel moeite mee heb is dat onze dochter naast haar PDD-NOS ook lijdt aan cyclisch braken. Afgelopen twee jaar is ze 17 keer in het ziekenhuis opgenomen. Ze gaat braken en dat is alleen te stoppen door een infuus met voeding toe te dienen. Je kan je voorstellen wat dat met haar doet. Nu zegt iedereen dat het niets met elkaar te maken heeft. Dat er geen gevallen bekend zijn van PDD-NOS en cyclisch braken. Wat denk jij? Haar te beschermen tegen prikkels is niet genoeg!
Groeten van Joke

Het advies
Expert
Sander Begeer
Autisme expert
Beste Joke,
Verschillende onderzoeken hebben geen verband aangetoond tussen ASS (Autisme spectrum stoornis), zoals PDD-NOS, en maagdarmklachten. Deze klachten lijken bij kinderen met en zonder autisme even vaak voor te komen.
Overgevoeligheid is wel een kernonderdeel van PDD-NOS, en daar kan natuurlijk een verband worden gezocht. Maar het kan net zo goed dat het niets met elkaar te maken heeft, en dat er een andere oorzaak ten grondslag ligt aan het braken.
Verder is twee jaar onderzoek aan de lange kant om een ASS-diagnose te stellen. Een psychoanalytische benadering van autisme is ook niet gangbaar. Er zijn tegenwoordig onderzoeksinstrumenten op de markt die uitvoerig onderzocht zijn, waarmee in relatief korte periode met vrij grote zekerheid gesteld kan worden of er sprake is van een ASS-diagnose.
Vriendelijke groeten,
Sander Begeer
• Dr. Sander Begeer (1973) is universitair docent bij de afdeling ontwikkelingspsychologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij is gepromoveerd op een onderzoek naar de sociaal emotionele ontwikkeling van normaal intelligente kinderen met autisme spectrum stoornissen.
Via de website van Autism Research Amsterdam www.ara.vu.nl kunt u zijn wetenschappelijke artikelen gratis downloaden.