De vraag
Is autisme bij vrouwen anders dan bij mannen?
Bij mij (vrouw, 25 jaar) is onlangs een autistische stoornis vastgesteld. Bij mijn broer werd het al gezien toen hij vijf jaar was. Is autisme bij vrouwen zo anders dan bij mannen? Hoe kun je autisme bij vrouwen herkennen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is nog niet precies duidelijk hoe autisme (nu autismespectrumstoornis genoemd, red) ontstaat. Wel is duidelijk dat symptomen van autisme er bij volwassen vrouwen anders uitzien dan bij mannen. Meisjes hebben minder sociaal-communicatieve problemen en ze tonen minder van de typische pre­occupaties die autistische jongens hebben, zoals met treinen of apparaten.
Mogelijke oorzaken van sekseverschillen in autisme
Voor die verschillen tussen mannen en vrouwen zijn diverse verklaringen bedacht. Die zijn echter nog niet afdoende bewezen. Zo zou het kunnen dat het vrouwelijk chromosoom een beschermende rol speelt tegen autisme. Maar het kan ook zijn dat het mannelijk hormoon testosteron juist een schadelijke rol speelt.
Een andere verklaring is dat onze cultuur het verschil tussen jongens en meisjes veroorzaakt. Van meisjes wordt meer communicatie verwacht dan van jongens. Door de druk die dit geeft, gaan autistische meisjes extra moeite doen om hun gebrekkige communicatieve vaardigheden te compenseren. Ze gaan bijvoorbeeld mensen expres aankijken, tegen hun gevoel in, omdat ze zien dat dit goed werkt. Ze voelen zelf niet wat nodig is, maar ze observeren anderen en bedénken wat ze moeten doen. Vooral intelligente autistische meisjes zullen hierin slagen.
Wat betreft de preoccupaties: meisjes met autisme blijken die even sterk te hebben als jongens met autisme, alleen vallen hun onderwerpen niet zo op. Neem een autistisch meisje dat gek is op dieren. Van buiten ziet dat eruit als een gewone hobby. Pas bij goed doorvragen blijkt hoe intensief het onderwerp haar in beslag neemt. In dit artikel lees je meer over waarom de kenmerken van autisme bij vrouwen minder opvallen.
Het wordt steeds duidelijker dat ieder mens met autisme zijn eigen kenmerken heeft. U kunt dus het beste samen met uw broer uitzoeken of/in hoeverre deze verklaring op u beiden van toepassing is.