Blog: Slaaptekort? Met een powernap kun je bijtanken

  • 498 woorden
  • leestijd is
  • 3 minuten
Overdag 20 minuten bijslapen kan je helpen om je energie weer op peil te brengen. Maar hoe dan? ’s Nachts, als het stil en donker is, slaap je misschien al niet. Hoe moet dat dan overdag, als het licht is en je overal geluiden hoort?

De aan/uit-knop

Slapen is een natuurlijk proces dat je niet kunt afdwingen. Je kunt niet zeggen: zo en nú wil ik slapen. Net zomin als je kunt zeggen: en nu even een langzamere hartslag. Dat is ook een autonoom proces.

Iedereen kan slapen. Jij ook!

Beter slapen

  • Herken verstorende patronen
  • Laat piekergedachtes los
  • Verbeter je slaapritme

bekijk de training
Nu maar
€ 95,-

Een goede slaper laat zich meevoeren – ondanks alle gedachten en geluiden die er op dat moment zijn. Dan hoeft die slaper daar niets mee te doen of iets van te vinden. Er gaat een soort knop om: van brein aan naar brein uit.

Brein aan is een actieve modus: je gaat op zoek naar oplossingen voor prikkels of problemen die binnenkomen, je maakt analyses, zoekt verbindingen, bent actief en wakker. Brein uit is een modus waarin je niks meer hoeft te doen met de prikkels en problemen. Je laat je dus meevoeren.

Je komt eerst in de ‘slaap-waak’-fase waarin je nog kunt denken, ruiken en horen, om van daaruit in slaap te dommelen. De kneep zit ‘m dus in de aan/uit-knop van je brein. ‘Die wil ik wel leren bedienen!’, hoor ik vaak. En dat snap ik. Als je moeite hebt met slapen, dan wil je een snelle oplossing. Zo’n knop zou dan wel handig zijn.

Powernap = trainen

Als je een slaapprobleem hebt, werkt je aan/uit-knop niet meer soepel. Dit kun je herstellen door je natuurlijke slaapvermogen te vergroten. Dat vergt wel wat oefening. De powernap leent zich daar uitstekend voor. Tijdens die powernap hoef je helemaal niks. Je hoeft niet te zoeken, je hoeft niet te vinden, je hoeft niet eens te slapen of te rusten. Je mag 20 minuten lang gewoon fijn niksen. Lekker liggen in een luie stoel, zet de wekker en that’s it. Je ziet wel wat er gebeurt.

On-rust mag ook

En er gebeurt vast van alles. Kijk maar eens naar wat er langskomt. Dat kan zijn: ik moet nog boodschappen doen, die afspraak verzetten, die of die terugbellen. Of: ik voel me zo onrustig en hier rust ik dus nooit van uit. Laat het er maar zijn. Vecht niet tegen al die gedachten. Ze zijn er en je hoeft er niks mee.

Artikel

Blog: Leef je om te slapen, of slaap je om te leven?

Iris vertelde me: ‘Ik heb gewoon slaap nodig. Op mijn werk is het druk en er wordt veel van me gev...

Lees verder

Jij gaat dus alleen maar 20 minuten zitten met die onrust. Hij gaat je niet bijten, hij (hij vervangen door en) hoeft niet weg. Hij is er toch, jij zit ermee nu. Wees bereid om met je eigen onrust te blijven zitten zonder er iets aan te hoeven veranderen. Tot de wekker gaat. Zo train je je natuurlijke slaapvermogen – en tank je zonder dat je het doorhebt toch bij.

Wees gewaarschuwd

O ja, wel oppassen hoor. Als je dit vaker doet, heb je kans dat die onrust zomaar ineens een keer niet aanwezig is. Dus blijf die wekker zetten, want als je niet uitkijkt, val je in slaap.

Lees ook de vorige blogs van Irma: ‘Hoeveel slaap heb je nodig voor een goed humeur?‘, ‘Mag je op de wekker kijken als wakker ligt‘ en ‘Leef je om te slapen of slaap je om te leven?‘ .

Irma Leijten is slaapcoach bij Sleepwise. Ze hielp al vele mensen van hun slaapprobleem af met behulp van onder andere verrassende inzichten uit mindfulness en het ACT-model. Samen met Irma ontwikkelden we de online training Beter Slapen. In deze training ga je aan de slag met bewezen effectieve technieken voor een goede nachtrust, zodat je voortaan uitgerust wakker wordt. Nieuwsgierig? Volg vrijblijvend een proefles.

Lees door via 100% Digitaal

  • Toegang tot álle online artikelen
  • Altijd het nieuwste magazine
  • Korting op onze trainingen
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
auteur

Irma Leijten

Als trainer en coach heeft Irma inmiddels al heel wat mensen begeleid. Gaandeweg raakte ze gefascineerd door het fenomeen slaap. Wat spanning en stress doen met slaap. En wat slaap doet met het functioneren en welzijn van mensen.

» profiel van Irma Leijten
  • Meer over

    Slapen

    Slaap geeft je lichaam rust en het lijkt erop dat het ook belangrijk is voor het functioneren van je geheugen. Als bonus krijg je er tijdens je slaap nog wat avonturen in de vorm van dromen bij. Maar wat als je de slaap maar niet kunt vatten?

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Kort

‘Nachtmerries kunnen psychische problemen versterken’

Lees verder
Artikel

Als je kind bang is

‘Wees maar niet bang. Er is niets aan de hand.’ Is dat de manier om te reageren op een jong kind...

Lees verder
Advies

Ik kijk elk half uur op de wekker

Lees verder
Artikel

Alles uit de dag willen halen

Lees verder
Artikel

Zo stoppen je nachtmerries

Lees verder
Artikel

‘Het voelt alsof ik in een luchtbel leef’

Lees verder
Artikel

Wanneer slaapt-ie nou dóór?

Lees verder
Verhaal

Laat me slapen

Lees verder