Nachtelijke gedachten
Deze gedachten borrelden ook altijd bij Ingrid op, als ze ’s nachts weer eens wakker lag. Tijdens slaaptherapie leerde ze dat op de wekker kijken geen goed idee is. Het maakt je brein actiever, doordat je betekenis gaat geven aan de tijd. En je brein moet juist rustig worden om goed te kunnen inslapen. Dus heeft ze de wekker in het nachtkastje gezet. Dat maakt de drempel net weer wat hoger als ze ‘s nachts in de verleiding komt om te kijken.

Blog: Leef je om te slapen, of slaap je om te leven?

Iris vertelde me: ‘Ik heb gewoon slaap nodig. Op mijn werk is het druk en er wordt veel van me gev...

Lees verder

Denken en (niet) doen
‘En, werkt het?’, vroeg ik haar. ‘Soms goed, maar helaas niet altijd,’ antwoordde Ingrid. Niet op de wekker kijken is voor haar dus geen garantie om haar brein tot rust te brengen en in slaap te vallen.
‘Hoe krijg ik dan wel rust in mijn hoofd?,’ vroeg Ingrid wanhopig.

3 manieren om het ’s nachts fijner te hebben

  • Ontdek wat je wakker houdt

Ingrid had geleerd niet op de wekker te kijken omdat haar brein dan actief zou worden. Maar ook als ze het niet deed, bleven de gedachten komen. Dat doen gedachten nou eenmaal. Doordat ze krampachtig niet op de wekker wilde kijken, werd haar brein juist actiever – waardoor ze wakker bleef liggen. Ze leerde er minder krampachtig mee om te gaan en gewoon op die wekker te kijken als ze wilde. Welke gedachten houden jou wakker?

  • Accepteer wat je niet kunt beïnvloeden

Ingrid leerde accepteren dat gedachten nu eenmaal komen en gaan. Je kan ze niet ‘wegwerken’ met een truc, zoals niet op de wekker kijken, blijkt ook uit hersenonderzoek. Ze leerde accepteren dat ze wakker kan worden ’s nachts. En dat ze er niets aan hoeft te doen. Niets hoeven doen aan ongewenst wakker liggen, zorgt namelijk voor rust in je brein. En dat brengt je dichter bij slaap.

  • Waardeer dat je rust terwijl je wakker ligt

Gewoon in bed liggen en op die manier uitrusten levert ook iets op, leerde Ingrid. Door niet meer te vechten voor slaap, bespaar je een hoop kostbare energie die je overdag goed kunt gebruiken. Kun jij je overgeven aan gewoon lekker uitrusten in bed?

Lees ook de vorige blogs van Irma: ‘Hoeveel slaap heb je nodig voor een goed humeur?‘  en ‘Mag je op de wekker kijken als wakker ligt‘. ‘Leef je om te slapen of slaap je om te leven?’

 

Irma Leijten is slaapcoach bij Sleepwise. Ze hielp al vele mensen van hun slaapprobleem af met behulp van onder andere verrassende inzichten uit mindfulness en het ACT-model. Samen met Irma ontwikkelden we de online training Beter Slapen. In deze training ga je aan de slag met bewezen effectieve technieken voor een goede nachtrust, zodat je voortaan uitgerust wakker wordt. Nieuwsgierig? Volg vrijblijvend een proefles.