Blog: Mag je op de wekker kijken als je wakker ligt?

  • 390 woorden
  • leestijd is
  • 2 minuten
  • Foto: Getty Images
Misschien herken je deze gedachten: oh nee, ik ben weer wakker. Stil blijven liggen, ogen dicht. Hoe laat zou het zijn? Niet op de klok kijken. Het is nog donker en ik hoor geen geluiden op straat. Dan is het vast nog vroeg. Kan ik inslapen of zou de wekker zo gaan? Toch maar even kijken hoe laat het is?

Nachtelijke gedachten
Deze gedachten borrelden ook altijd bij Ingrid op, als ze ’s nachts weer eens wakker lag. Tijdens slaaptherapie leerde ze dat op de wekker kijken geen goed idee is. Het maakt je brein actiever, doordat je betekenis gaat geven aan de tijd. En je brein moet juist rustig worden om goed te kunnen inslapen. Dus heeft ze de wekker in het nachtkastje gezet. Dat maakt de drempel net weer wat hoger als ze ‘s nachts in de verleiding komt om te kijken.

Artikel

Blog: Leef je om te slapen, of slaap je om te leven?

Iris vertelde me: ‘Ik heb gewoon slaap nodig. Op mijn werk is het druk en er wordt veel van me gev...

Lees verder

Denken en (niet) doen
‘En, werkt het?’, vroeg ik haar. ‘Soms goed, maar helaas niet altijd,’ antwoordde Ingrid. Niet op de wekker kijken is voor haar dus geen garantie om haar brein tot rust te brengen en in slaap te vallen.
‘Hoe krijg ik dan wel rust in mijn hoofd?,’ vroeg Ingrid wanhopig.

3 manieren om het ’s nachts fijner te hebben

  • Ontdek wat je wakker houdt

Ingrid had geleerd niet op de wekker te kijken omdat haar brein dan actief zou worden. Maar ook als ze het niet deed, bleven de gedachten komen. Dat doen gedachten nou eenmaal. Doordat ze krampachtig niet op de wekker wilde kijken, werd haar brein juist actiever – waardoor ze wakker bleef liggen. Ze leerde er minder krampachtig mee om te gaan en gewoon op die wekker te kijken als ze wilde. Welke gedachten houden jou wakker?

  • Accepteer wat je niet kunt beïnvloeden

Ingrid leerde accepteren dat gedachten nu eenmaal komen en gaan. Je kan ze niet ‘wegwerken’ met een truc, zoals niet op de wekker kijken, blijkt ook uit hersenonderzoek. Ze leerde accepteren dat ze wakker kan worden ’s nachts. En dat ze er niets aan hoeft te doen. Niets hoeven doen aan ongewenst wakker liggen, zorgt namelijk voor rust in je brein. En dat brengt je dichter bij slaap.

  • Waardeer dat je rust terwijl je wakker ligt

Gewoon in bed liggen en op die manier uitrusten levert ook iets op, leerde Ingrid. Door niet meer te vechten voor slaap, bespaar je een hoop kostbare energie die je overdag goed kunt gebruiken. Kun jij je overgeven aan gewoon lekker uitrusten in bed?

Lees ook de vorige blogs van Irma: ‘Hoeveel slaap heb je nodig voor een goed humeur?‘  en ‘Mag je op de wekker kijken als wakker ligt‘. ‘Leef je om te slapen of slaap je om te leven?’

Irma Leijten is slaapcoach bij Sleepwise. Ze hielp al vele mensen van hun slaapprobleem af met behulp van onder andere verrassende inzichten uit mindfulness en het ACT-model. Samen met Irma ontwikkelden we de online training Beter Slapen. In deze training ga je aan de slag met bewezen effectieve technieken voor een goede nachtrust, zodat je voortaan uitgerust wakker wordt. Nieuwsgierig? Volg vrijblijvend een proefles.

Lees door via 100% Digitaal

  • Toegang tot álle online artikelen
  • Altijd het nieuwste magazine
  • Korting op onze trainingen
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
auteur

Irma Leijten

Als trainer en coach heeft Irma inmiddels al heel wat mensen begeleid. Gaandeweg raakte ze gefascineerd door het fenomeen slaap. Wat spanning en stress doen met slaap. En wat slaap doet met het functioneren en welzijn van mensen.

» profiel van Irma Leijten
  • Meer over

    Slapen

    Slaap geeft je lichaam rust en het lijkt erop dat het ook belangrijk is voor het functioneren van je geheugen. Als bonus krijg je er tijdens je slaap nog wat avonturen in de vorm van dromen bij. Maar wat als je de slaap maar niet kunt vatten?

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Opvliegers verstoren mijn nachtrust

Lees verder
Artikel

Mentaal bikiniproof in één dag

Het is weer tijd voor bikini of badpak. Maar onder je kantoorkloffie bevindt zich allesbehalve een k...

Lees verder
Artikel

‘Overgewicht is niet altijd je eigen schuld’

Lees verder
Verhaal

Eerst maar eens genoeg slapen

Lees verder
Kort

Slapend woordjes stampen

Lees verder
Artikel

5 tips om minder te tobben

Lees verder
Advies

Ik word zo vaak wakker ’s nachts

Lees verder
Artikel

Tips om beter te slapen

Lees verder