Beproefde gezondheidsadviezen (1)

  • 105 woorden
  • leestijd is
  • 1 minuut
Hoe houd je je lichaam en je brein in topconditie? Psychologie Magazine zocht uit welke leefregels het snelst het beste resultaat geven.

Het begint met meer beweging

Stress is in onze samenleving de stille sloper. Het verhoogt de kans dat je slecht slaapt, ongezond gaat eten, vatbaar wordt voor ziektekiemen, concentratieproblemen krijgt en depressief raakt. Allemaal in tegenspraak met het beoogde nog-lang-en-gelukkig.

Wat te doen? Sport is een goede manier om het hoofd weer ‘leeg te maken’ en de stresshormonen uit het lijf te werken, benadrukt een aantal wetenschappers. Anderen zoeken het meer in de verstilling. ‘Yoga, meditatie of mindfulness werken bewezen goed bij stressgerelateerde klachten,’ zegt bijvoorbeeld neurobioloog Eddy van der Zee. [Uit: Dossier Gezondheid, Psychologie Magazine, november 2013]

Nóg een advies: liever staan dan zitten

Lees door via 100% Digitaal

  • Toegang tot álle online artikelen
  • Altijd het nieuwste magazine
  • Korting op onze trainingen
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
auteur

Anne Pek

Gezondheid is zoveel meer dan niet ziek zijn. Het is ook lekker in je vel zitten, zin hebben in dingen, ermee kunnen omgaan als het even tegenzit. Als wetenschapsjournalist volg ik gretig het onderzoek naar alles wat ons geestelijke en fysieke welzijn beïnvloedt, en al sinds 2005 schrijf ik voor Psychologie Magazine over gezondheid in die brede zin.

» profiel van Anne Pek

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Dilemma: Overlevingskans of moederschap

Lees verder
Kort

Wakker van blauw, slaperig van rood

Lees verder
Artikel

Oud, depressief en vergeten?

Lees verder
Artikel

Bekentenissen

Lees verder
Advies

Krijg je kanker van negatief denken?

Lees verder
Artikel

Zelfhulpboeken: vage beloften of effectieve therapie?

Lees verder
Artikel

Rouwen en lijnen

Lees verder
Kort

Buit binnen? Doei sportschool

Lees verder