De vraag
Ik raak van streek van ongewenste muziek
Het verhaal van de terroriserende bovenburen herken ik. Het enige wat er bij mij op zat was verhuizen. Toen ik eenmaal over de frustratie heen was dat dit me door een ander werd opgedrongen, was de verhuizing een verademing. Tot die tijd heb ik onder de vloer in de kruipkelder geslapen op een veldbed! Nog steeds raak ik van slag door onnodig opgedrongen geluid (blèrende tv of radio, muzak in winkels en restaurants, wachtmuziek bij telefoon, bouwradio’s, muziek bij evenementen).
Gek genoeg stoort functioneel geluid mij niet zo erg (verkeer, bouwlawaai, vliegtuigen). Wat kan ik ertegen doen om niet zo van streek te raken door ongewenste muziek in winkels en dergelijke.? Ik kan me er niet voor afsluiten, word ongedurig, boos, agressief, ongelukkig, verdrietig en loop ten slotte vaak overstuur en in tranen weg. Soms probeer ik om de mensen bewust te maken van de overlast die ze veroorzaken. Soms helpt het, maar vaak is het antwoord dat ‘de klant erom vraagt’. Kan die overgevoeligheid ooit verminderen?

Het advies
De overgevoeligheid die u noemt is blijkbaar specifiek voor muziek in situaties waar u daar geen behoefte aan heeft. De plekken die u noemt zijn in principe allemaal plaatsen die u vrijwillig binnentreedt. Dat maakt het heel lastig. Het zal waarschijnlijk jaren duren voordat er muziek-vrije winkels komen (vgl. rookvrije ruimten). Heel grof gezegd zal het pas werken als men massaal besluit niet meer te komen (en te kopen of consumeren) in ruimten met ongewenste muziek.
De gevoeligheid zelf verminderen zou mogelijk zijn door middel van een gedragstherapeutische benadering. Op dit moment verwacht u bij voorbaat al een reactie (vaak heel lichamelijk) als u op een ongewenst moment muziek hoort. Daar kan wat aan gedaan worden met behulp van zogenaamde systematische desensitisatie. Bij deze methode, die ook vaak wordt toegepast bij fobieën, confronteert de behandelaar u stap voor stap met uw overgevoeligheid, waardoor die geleidelijk minder zal worden U kunt via uw huisarts advies krijgen.