De vraag
Hoe ga ik om met die stroom van indrukken?
In de bioscoop vind ik de muziek altijd te hard staan. Ik hou niet van wandelen langs wegen waar steeds auto’s langsrazen. Thuis willen mijn kinderen tv kijken, maar ik erger me aan het geluid of de nare beelden die ik voorbij zie flitsen. Ik ga dan vaak in een andere kamer zitten, maar dat vindt mijn gezin weer ongezellig.
Hoe kan ik het beste met mijn gevoeligheid omgaan: moet ik me juist blootstellen aan prikkels om er zo mee om te leren gaan? Dus juist mezelf wennen aan de herrie en heftige beelden. Of is het beter om juist vervelende prikkels en die stroom van indrukken uit de weg te gaan?

Het advies
Susan Marletta-Hart
Expert hooggevoeligheid
Dank je wel voor je bericht. Wanneer je last hebt van harde geluiden wijst dat op een auditieve gevoeligheid, misschien ook op een hooggevoelig karakter. Het zal niet werken om jezelf te ‘harden’. Je beschadigt er alleen maar je oren meer mee door het lawaai uit te zitten. Je oor heeft een pijngrens en die is voor iedereen anders.
Je zult er daarom meer rekening mee moeten houden. Ik neem altijd oordopjes mee naar de bioscoop, waar het geluid ook voor mij (en voor meer mensen) veel te hard staat. Wandelen langs een drukke weg, zal ook mijn voorkeur niet hebben. Kies liever voor een rustig bos, de zee of lege weilanden. Tenslotte is de last die je thuis ondervindt van de televisie een probleem waar je terecht een oplossing voor moet vinden.
Enerzijds wil je jezelf niet telkens van je gezin afzonderen, anderzijds zullen zij ook met jouw gevoeligheid rekening moeten houden. Opnieuw zijn oordopjes een uitkomst. Of koptelefoons! De televisie-kijkers kunnen koptelefoons gebruiken (vaak vinden kinderen het zelfs heel fijn), of jij zelf kan een cd-tje met rustige muziek luisteren met behulp van koptelefoon of oortjes. Zo kun je toch samen zijn zonder elkaar te hoeven storen. Samenleven is tenslotte je eigen behoeften en die van de ander respecteren.