Met ieder nipje dat je sindsdien met aandacht nam, werden er in je hersenen nieuwe verbindingen gelegd waardoor je aan de volgende slok meer geurnuances kon onderscheiden. Hoe vaker je bepaalde smaken en geuren proeft, hoe beter je ze kunt waarnemen.

Chocolade

In de lente van 2007 lieten onderzoekers van de universiteit van California in Berkeley proefpersonen geblinddoekt door een weide kruipen, langs een route die met chocoladegeur was gemarkeerd. Geen gemakkelijke opgave tussen al die geurende grassen en weidebloemen. Maar hoe vaker de proefpersonen het mochten proberen, hoe beter het ze afging.

Bewustwording

Ruiken leren we vooral door het bewust te doen, zo bleek in een ander onderzoek, aan de universiteit van Sydney. Proefpersonen kregen steeds een wijn te proeven en moesten die daarna tussen drie andere wijnen proberen te herkennen. Dat kregen ze het snelst onder de knie wanneer ze onder woorden brachten wat er werd geproefd. Beter leren ruiken en proeven is dus niet moeilijk: aan tafel niet over koetjes en kalfjes praten, maar over het eten zelf.

Bronnen: A. Hughson e.a., Perceptual and cognitive aspects of wine expertise, Australian Journal of Psychology, 2001 / J. Porter e.a., Mechanisms of scent-tracking in humans, Nature Neuroscience, 2007