De vraag
Ruik ik wel lekker uit mijn mond?
Ik vind dat sommige mensen vaak vies uit hun mond ruiken, en ik ben bang dat ik zelf ook vies uit mijn mond ruik.
Ik heb weleens aan de tandarts gevraagd of dat zo is, maar zij verzekerde me dat ik fris rook. Toch ben ik daar altijd bang voor. Ik zie soms dat mensen hun hand voor hun mond doen als ze met mij praten. En ik vraag me dan af of ze vinden dat ik niet lekker ruik, of dat ze bang zijn dat ze zelf niet lekker ruiken.
Ik flos, gebruik ragers, en poets een paar keer per dag mijn tanden én mijn tong. Ik zal nooit tegen iemand zeggen dat diegene niet lekker uit zijn mond ruikt, dat lijkt mij zo beledigend. Anderen zullen het dus ook niet tegen mij zeggen. Hoe weet ik nu of ik uit mijn mond stink? En is het misschien zo dat sommigen mij lekker vinden ruiken en anderen niet? En dat andere mensen de mensen van wie ik vind dat ze stinken, misschien wel lekker vinden ruiken?

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Onaangename geur uit je mond wordt ‘halitose’ genoemd, en het is een lastig probleem.
Halitose: uit je mond ruiken
In geïndustrialiseerde landen heeft 15% van de volwassenen chronisch last van halitose. Mensen in de omgeving van zo’n persoon vinden de vieze geur vervelend, en ontwijken die persoon maar liever. Maar ook de persoon die weet dat hij halitose heeft lijdt eronder en voelt zich onzeker. Dit leidt tot aangepast gedrag, zoals het praten met de hand voor de mond om te voorkomen dat iemand de slechte adem ruikt. Halitose is dus om meerdere redenen een akelige en schaamtevolle aandoening. Het kan de kwaliteit van leven behoorlijk negatief beïnvloeden.
Angst om uit je mond te ruiken? Laat je besnuffelen
Je kunt je door je tandarts laten onderzoeken als je onzeker bent of je een slechte adem hebt. Maar je kunt je natuurlijk ook zelf door iemand laten ‘besnuffelen’. Zoek hiervoor een vertrouwd persoon uit: iemand van wie je zeker weet dat hij of zij eerlijk tegen je is. Dan weet je in één keer zeker in welke mate je daadwerkelijk halitose hebt, of dat het misschien toch alleen maar tussen je oren zit.
Een goed tandartsonderzoek bij halitose
Als inderdaad sprake is van halitose ligt de oorzaak daarvan meestal direct in de mond. Meestal zijn het bacteriën die vies ruikende gassen produceren, die de geur veroorzaken. Er kunnen meerdere oorzaken zijn, zoals roken, chronische infecties van de bovenste luchtwegen, alcoholgebruik, matige mondhygiëne, te weinig speekselproductie, tandvleesontstekingen en allerlei combinaties daarvan. Daarom is het belangrijk dat de tandarts dit goed onderzoekt. Aan de hand van o.a. bacteriologisch onderzoek kan de precieze oorzaak worden vastgesteld. Meestal is er een goede behandeling mogelijk.
Halitofobie: ongegronde angst om uit je mond te ruiken
In jouw geval is het niet helemaal zeker of je last hebt van halitose of niet. Waarschijnlijk niet, maar je twijfelt sterk. Kan je tandarts of een andere ‘snuffelaar’ niets vinden en je blijft desondanks toch de angst houden om uit je mond te ruiken, dan heb je misschien last van een denkbeeldige vieze ademgeur: halitofobie.
In dat geval beeld je je in dat je uit je mond stinkt, maar in feite ruikt je adem helemaal niet afwijkend. Ook deze angst is een probleem: het zorgt ervoor dat je je vaak niet in gezelschap durft te begeven, en dit leidt al gauw tot een sociaal isolement. Heb je daadwerkelijk last van zo’n halitofobie dan is het verstandig om contact te zoeken met een goede psycholoog. Maar voordat het zo ver is: eerst even de besnuffeltest.