De vraag
Sinds mijn burn-out ben ik bang om te rijden
Voorheen reed ik voor mijn werk wekelijks 500 kilometer door Nederland. Maar sinds ik een burn-out heb gehad, durf ik de snelweg niet meer op. Ik raak dan in paniek. Van mijn burn-out ben ik in principe genezen, maar ik wil zo graag weer onbezorgd kunnen autorijden. Komt dat weer goed?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Angst en paniekaanvallen zijn bekende klachten tijdens een burn-out. Iets minder bekend is dat deze ook vaak voorkomen tijdens het herstel en daarna. Als je ondanks het aanpassen van je leefstijl nog last hebt van paniekaanvallen kan dat verschillende oorzaken hebben. Door langdurige blootstelling aan een te hoge dosis stresshormoon tijdens je burn-out kan je lichaam overdreven waakzaam zijn geworden. Je ervaart daardoor angst bij dingen die voor je burn-out slechts lichte stress opwekten. Deze lichamelijke effecten nemen af; uit onderzoek is gebleken dat de stresshormoonhuishouding van patiënten met een burn-out na anderhalf jaar weer genormaliseerd is.
Je angst kan ook een psychische oorzaak hebben. Vaak is sprake van een onbewuste reactie die tijdens de burn-out, in de herstelfase of erna is aangeleerd. Daarbij reageer je heftig op relatief ongevaarlijke situaties en ontwikkel je een angst voor heel specifieke dingen, zoals grote menigten, deadlines of autorijden.
Bij milde paniekaanvallen kun je zelf het een en ander doen, zoals jezelf geruststellen of afleiden, of ademhalingsoefeningen doen. Maar bij serieuzere paniekaanvallen is het beter om niet te lang te wachten met professionele hulp inschakelen. De meeste mensen met een angststoornis hebben veel baat bij cognitieve gedragstherapie.