De vraag
Hoe zet ik mijn ex uit mijn hoofd?
Beste Jolet,
Begin september is mijn relatie van acht jaar verbroken en ik kan dat nog steeds niet loslaten. Er zijn momenten dat het goed gaat, maar net zo vaak gaat het helemaal niet. Dan moet ik mezelf echt dwingen om iets te doen. Ik kan hem niet uit mijn hoofd zetten. Ik heb nog steeds hoop, al weet ik dat dat zinloos is.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Waarom verlangt u naar een man die u niet wil? Als u het antwoord hierop weet, kunt u die relatie vermoedelijk makkelijker achter u laten. Misschien krijgt u meer inzicht door een tijdje een dagboek bij te houden. Schrijf heel precies op wat u voelt en denkt. Kijk eens waar uw verdriet uit bestaat: u voelt zich alleen? De afwijzing doet pijn? Uw zelfbeeld kreeg een knauw? Wat mist u van hem?
Alleen het laatste gaat over uw ex; uw eenzaamheid en de schade aan uw zelfbeeld kunt u zelf oplossen, zonder hem. Zoek daarvoor goed gezelschap – oude getrouwen helpen in zo’n geval het best – en bekijk uzelf met compassie. De mensen die van u houden: waarom waarderen ze u? Het zal u sterken dat rijtje eigenschappen bij de hand te houden.
Gun uzelf gerust de tijd; serieus liefdesverdriet kost al gauw twee jaar om te genezen. En bij het begin van een volgende relatie komt vaak onverwacht een laatste rest van het verdriet boven. Zolang uw gevoelens blijven veranderen bent u goed bezig; als u in dezelfde depressieve manier van denken blijft hangen, zoek dan hulp.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp