De vraag
Vertrouwen in therapeut
Beste Ron,
Ik ben al een aantal jaren in therapie maar ik blijf het moeilijk vinden om mijn therapeut te vertrouwen, ik vertrouw niemand. Ik wil wel erg graag iemand vertrouwen. Hoe kan ik leren om mijn therapeut te vertrouwen?
Jessie

Het advies
Beste Jessie,
Je vindt het moeilijk om je therapeut te vertrouwen en eigenlijk vertrouw je niemand. Zo’n sterk wantrouwen kan je behoorlijk in de weg zitten. Bij veel problemen is het toch erg prettig, wanneer je een paar mensen om je heen hebt met wie je daarover kunt praten. Je ontneemt jezelf anders de gelegenheid om bepaalde gevoelens te delen of bijvoorbeeld nieuwe gezichtspunten te ontdekken. Bovendien word je er al gauw eenzamer van. Je bent namelijk volledig op jezelf aangewezen, terwijl je gesloten houding de kans op open contacten met anderen een stuk kleiner maakt.
Ik kan alleen maar gissen naar de achtergrond van je wantrouwen, maar heb je wel eens op een rijtje gezet, waarom je mensen niet vertrouwt? Heb je daarmee in het verleden vervelende ervaringen opgedaan en denk je nu dat iedereen zo is? Of ben je bang dat anderen het door zullen vertellen of dat ze je ‘gek’ zullen vinden? Dit soort gedachten gaat in werkelijkheid meestal niet op, maar veel mensen proberen ze niet uit omdat ze de uitkomst al denken te weten.
Cognitieve therapeuten hebben hiervoor een bepaalde aanpak bedacht. Volgens die aanpak schrijf je eerst precies op wat je iemand vertrouwelijk gaat vertellen en daarna welke reacties je verwacht. (Begin niet met een heel zwaar probleem, maar met iets lichters.)
Stap vervolgens naar iemand, waar je vermoedelijk van op aan kunt. Als je de goede persoon hebt gekozen, dan zul je zien dat de reactie erg meevalt. Veel van wat je van tevoren had bedacht, blijkt dan niet te kloppen. Dat kan je moed geven om een stapje verder te gaan en jezelf nog wat meer bloot te geven aan die persoon. Datzelfde kun je herhalen met anderen. Stoot je toch een keer je neus, dan betekent dat nog niet dat alle mensen dus niet te vertrouwen zijn… Dat is natuurlijk een onjuiste conclusie: wat voor één persoon geldt, gaat niet automatisch op voor iedereen!
Dit soort oefeningen kun je goed ook samen met je huidige therapeut doen. Je moet hem daarvoor wel eerst in vertrouwen nemen… en dat is dan meteen een eerste heel belangrijke stap in het herstel van je vertrouwen. Veel succes daarbij!
Ron van Deth