De vraag
Waarom is bij mijn aspergerzoon de rechterkant van zijn lichaam gevoeliger?
Hey Sander,
Mijn zoon heeft asperger en hij vroeg laatst waarom de rechterkant van zijn lichaam gevoeliger is dan de linkerkant. Dat is vooral zo als een ander persoon hem aanraakt.
Groeten, Jacqueline

Het advies
Expert
Sander Begeer
Autisme expert
Beste Jacqueline,
Allereerst even over de diagnose syndroom van Asperger: anno 2020 bestaat er nog maar één overkoepelende classificatie voor stoornissen in het autistisch spectrum, namelijk de autismespectrumstoornis (ASS). Daar vallen alle subtypen autisme onder, ook het syndroom van Asperger. Voor het gemak noem ik het nu nog wel even zo.
Zintuiglijke waarneming is een fascinerend aspect van autisme waar tot op heden maar weinig onderzoek naar is gedaan. Verschillen in zintuiglijke waarneming zijn vaak, maar niet altijd onderdeel van autisme of het syndroom van Asperger. In 70% van de gevallen is er sprake zijn van over- of ondergevoeligheid, in één of meerdere zintuigen. Dit kan zicht, gehoor of gevoel zijn, maar ook reuk of smaak.
De asymmetrische tast-ervaringen van uw zoon zijn wellicht te herleiden tot de afwijkende communicatie tussen de hersenhelften van kinderen met autisme, maar ook op dit gebied staat het onderzoek nog in de kinderschoenen.
Groeten,
Sander Begeer
• Dr. Sander Begeer (1973) is universitair docent bij de afdeling ontwikkelingspsychologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij is gepromoveerd op een onderzoek naar de sociaal emotionele ontwikkeling van normaal intelligente kinderen met autisme spectrum stoornissen.Via de website van Autism Research Amsterdam www.ara.vu.nl kunt u zijn wetenschappelijke artikelen gratis downloaden.