De vraag
Is boksen veilig voor mijn brein?
Beste Marc,
Hoe zit het met het gevaar dat je loopt tijdens een bokswedstrijd? Tegenwoordig zijn de regels voor het amateurboksen aangescherpt, maar is dat voldoende om van een volwaardige veilige sport te spreken? Is het sparren verstandig?
Met andere woorden: is een sportief verlangen naar boksen te combineren met een baan waarbij het intellect belangrijk is.
Alvast bedankt voor je reactie.
Mvg,
Joyce

Het advies
Expert
Marc Hendriks
brein
Beste Joyce,
Wat we in het leven doen brengt risico’s met zich mee. Zoals fietsen in het verkeer risico’s op hersenbeschadiging kan geven, geldt dit ook voor de wielersport. Elke min of meer harde klap tegen het hoofd kan in principe ook een hersenbeschadiging veroorzaken.
De hersenen zijn erg zacht en worden beschermd door hersenvocht en een harde schedel. Een nadeel hiervan is echter dat als het hoofd en dus de schedel, door een klap of auto-ongeval snel bewegen en fors tot stilstand komen, de hersenen niet in dezelfde snelheid bewegen en als het hoofd stilstaat met een klap tegen de binnenkant van de schedel tot stilstand komen.
Hierdoor kunnen kleine beschadigingen optreden. Ook bewegen de hersenen op de hersenstam en hierdoor kunnen er minuscuul kleine bloedingen optreden. In beginsel zal dit geen merkbare effecten geven. Doordat dit erg vaak gebeurt kan er op den duur wel problemen in het functioneren optreden.
De boksport heeft deze effecten erg lang verwaarloosd maar ze zijn er wel degelijk. Zelfs bij het veelvuldig koppen van een bal bij het voetbal kunnen deze gedragsmoeilijkheden optreden. In Nederland is mijn collega dr. Erik Matser gespecialiseerd in deze effecten. Hij is werkzaam in het St. Annaziekenhuis in Geldrop.
groeten, Marc Hendriks
• Marc Hendriks is als GZ-psycholoog werkzaam in de gezondheidszorg en is daarnaast universitair docent neuro- en revalidatiepsychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Neem een kijkje op de site van het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour – Centre for Cognition www.ru.nl/cognition