Youp van ’t Hek was achttien jaar geleden in Florence: ‘Museo ­dell’Opera. Ik loop door dat museum. Ik kijk links, ik kijk rechts. Ik loop een zaal in. En opeens, boem, ik stond aan de grond genageld. Klamme handen. Ik kwam die zaal ook niet meer uit. Dat kon ik niet meer… zo mooi.’

Het standbeeld van kunstenaar Donatello waarover Van ’t Hek later in het tv-programma Opium vertelt, portretteert Maria Magdalena. Als katholiek kent Van ’t Hek haar geschiedenis: ‘Ze heeft in de woestijn gezeten. Gestraft, want ze was hoer. Ze had geen kleren meer. Ze had haar haren laten groeien om haar schaamte te bedekken. Zo staat ze daar. Je krijgt zo onbedaarlijk veel medelijden met die vrouw. Het is zo prachtig.’

Bevangen raken door schoonheid: er bestaat zelfs een woord voor, het Stendhal-syndroom, naar de Franse schrijver die in 1817 onwel werd na een bezoek aan de kerk van Santa Croce, ook in Florence. Een kunstwerk kan ons intens beroeren. Net zoals muziek dat kan, een dans of een toneelstuk. Hoe werkt dat? Wat is het in kunst dat hersenen zo in beweging kan zetten?

Aantrekkelijke verhouding

Onderzoeker Vilayanur Ramachan­dran houdt zich al jaren bezig met

Log in om verder te lezen.