De vraag
Waarom heb ik na het avondeten nog honger?
’s Avonds direct na eten een hongergevoel hebben, wat kan ik daartegen doen? En hoezo heb ik alweer honger als ik pas gegeten heb, ik zou dan toch geen trek meer moeten hebben?

Het advies
Rita Zeelenberg
Mindfulness & Mindful eten
Hongergevoel na eten, hoe zit dat precies?
Wat jij beschrijft is een veel voorkomend verschijnsel: direct na het eten nog steeds het gevoel hebben dat je meer wilt eten. Terwijl je buik dan wel gevuld is. De Amerikaanse arts en mindfulnessleraar Jan Chozen Bays heeft in haar boek over mindful eten een mooie methode uitgelegd om dit hongergevoel na eten beter te begrijpen. Zij onderscheidt zeven soorten honger. De meeste mensen zijn bekend met één daarvan: maaghonger – het knorren van je maag als hij leeg is, en het gevoel van verzadiging als hij gevuld is.
Meer soorten ‘hongers’
Maar er zijn dus meer ‘hongers’ die het hongergevoel na het eten kunnen veroorzaken, ook als je maag vol is. Zoals mondhonger (je mond kan nog behoefte hebben aan beweging en kauwen) en lichaamshonger (je lichaam heeft niet de juiste voedingsstoffen binnengekregen en vraagt hier nog om).
Zo bestrijd je dat hongergevoel
De kunst is om inzicht te krijgen in de behoefte die speelt bij jou, en hierop, op een wijze manier, te reageren. Dat kan ingewikkeld zijn. Maar je maakt al een begin door niet direct te reageren op die eetdrang, maar eerst een paar minuten goed te onderzoeken wat je nu precies voelt op zo’n moment. Dat is één van de basisbeginselen van mindful eten. In dit artikel lees je meer over mindful eten. Je kunt ook een online training volgen, en zo werken aan een ontspannen relatie met eten.