Luister naar je lichaam

Mindful eten

€ 75,- Abonneeprijs € 67,50
Korting voor abonnees

Met de online training Mindful eten werk je aan een ontspannen relatie met eten. Je leert beter te luisteren naar je lichaam, waardoor je meer geniet en genoeg hebt aan minder.

Deze online training is ontwikkeld in samenwerking met mindfulnesstrainer Rita Zeelenberg.

  • Wat leer je?

    In deze training leer je...

    • met minder eten toch genoeg te hebben
    • voor welke eetprikkels je gevoelig bent
    • hoe je automatische eetpatronen kunt doorbreken
  • Wat krijg je?

    Deze training bestaat uit veertien sessies. Hierin krijg je...

    • verrassende eet-opdrachten om meer te genieten
    • meditatie en mindfulness-oefeningen
    • een dagboek-app om je vorderingen bij te houden

Over deze training

  • Is mindful eten een dieet?

    Nee, eerder het tegenovergestelde. Bij mindful eten is er geen verboden voedsel, je telt geen calorieën, er zijn geen regels. Een appel is niet beter of slechter dan een muffin. En weinig eten is niet beter dan veel eten.

    Mindfulness in je eetpatroon brengen, betekent zorgvuldig gezegd: bewust aandacht besteden aan je directe ervaring rondom eten in het hier en nu, zonder te oordelen. Je leert aandacht te hebben voor je lichaam, te merken wat het nodig heeft en hoeveel.

    Je leert voelen welk effect voedsel op je heeft, en of het je werkelijke behoefte vervult of niet.

    Mag je afvallen niet als doel hebben, of iets vinden van je gewicht? Jawel, maar op een andere manier. Met mindfulness begin je in het nu in plaats van in de toekomst. Door eerst te kunnen erkennen hoe de situatie is, en er met een open en nieuwsgierige blik naar te kijken, maak je juist de weg vrij voor verandering.

    Dit voorbeeld geeft het verschil aan:

    Je komt na een lange dag moe en met enorme honger thuis. Je ploft op de bank met een zak chips. Na een half uur merk je dat je je erg vol voelt, maar dat de moeheid niet is verdwenen. Geef je jezelf nu op je kop omdat je zo zwak was en de hele zak chips opat, dan is je hoofd vol van schuldgevoel en kritiek en zakt het laatste beetje energie weg. ‘Het wordt ook nooit wat’. Met als mogelijk gevolg: nog meer kans op makkelijk snacken. Je raakt in een neerwaartse spiraal. Een mindfulle houding zou zijn: vaststellen dat je je vol en moe voelt na de chips. En je dan nieuwsgierig afvragen wat er precies gebeurde, en waarom je het deed. Je kunt vriendelijk tegen jezelf zeggen dat je te moe en te hongerig was om goed na te denken. En je voornemen om een volgende keer al eerder op de dag iets te eten om op te laden. Je doorbreekt zo een vast patroon.

     

  • Hoe werkt het precies?

    Schrijf je nu in voor de training Mindful eten en je krijgt direct toegang tot ons exclusieve online trainingsplatform. Je kunt de training overal volgen: op je mobiel, je tablet of pc. Het is een veilige omgeving waarin je zelf in de beslotenheid van je eigen huis (of juist lekker onderweg in de trein) kunt werken aan je zelfontwikkeling wanneer het jou uitkomt.

    Via het besloten trainingsplatform ontvang je filmpjes, schrijf- en doe-opdrachten waarmee je direct aan de slag kunt. Door de opdrachten te maken, krijg je meer inzicht in jezelf, je gedrag en reacties. De filmpjes en teksten in de training begeleiden je in dit proces; er leest dus niemand met je mee.

    We hebben veertien gevarieerde lessen ontwikkeld die je in je eigen tempo kunt volgen. Moet je halverwege de les weg of wil je iets langer over een antwoord nadenken? Dan kun je altijd tussentijds opslaan en later weer verder gaan. Je kunt je antwoorden en het verdiepingsmateriaal tot een jaar na afronden van de training terugvinden.

    Bij de online training Mindful eten hoort ook een speciale dagboek-app, waarin je je vorderingen kunt bijhouden. Handig voor onderweg.

  • Welk resultaat kan ik verwachten?

    Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan in de Verenigde Staten waaruit blijkt dat het volgen van een mindful-eten-training werkt.

    Er is ook in Nederland een onderzoek gepubliceerd dat dezelfde positieve effecten aantoont. De Universiteit van Maastricht onderzocht in 2012 een groep deelnemers aan een acht-weekse training ‘Mindfulness en eten’.

    Uit het rapport komen de volgende resultaten naar voren:

    • Deelnemers ervaren minder drang om te eten
    • Eten als reactie op emoties en op externe eetprikkels neemt af
    • Men denkt minder obsessief aan voeding. Jojoën, emotie-eten en overeten verminderen
    • Zorgen over lichaamsgewicht en –vorm nemen af

    Ook ander Nederlands onderzoek laat zien dat eten volgens de mindful-eten-richtlijnen zin heeft. Zo is aangetoond door de Universiteit van Wageningen dat langzaam en met kleine hapjes eten leidt tot minder eten. Proefpersonen die happen van 5 gram kregen, aten een kwart minder tomatensoep dan wanneer ze happen van 15 gram namen. De minihappen gingen gepaard met een grotere smaaksensatie, wat volgens de onderzoeker leidt tot een groter verzadigingsgevoel.

  • Hoe is deze training tot stand gekomen?

    Voor de online trainingen werkt Psychologie Magazine altijd samen met de beste experts, therapeuten en wetenschappers. Bij de online training Mindful eten is dat mindfulnesstrainer Rita Zeelenberg.

    Ook verzorgt Greta Noordenbos, universitair docent aan de Universiteit Leiden en expert op  het gebied van eetgedrag, een gastles over emotie eten.

  • Hoe lang duurt de training?

    Deze training bestaat uit veertien sessies. Als je een sessie afrondt, kun je direct starten met de volgende. Hierdoor kun je de training helemaal in je eigen tempo doorlopen.

    Je profiteert echter het meest van deze training als je na elke sessie een pauze inlast om te oefenen en de stof te laten bezinken.

     

  • Hoe is de training opgebouwd?

    De training bestaat uit:

    • Veertien gevarieerde lessen die je in je eigen tempo doorloopt. Voor het beste resultaat raden we je aan 6 tot 8 weken over de training te doen
    • Een handige dagboekapp waarin je bijhoudt hoe het met je eetgedrag gaat?
    • Inspirerende en verhelderende filmpjes
    • Geleide ontspanningsoefeningen en oefeningen
    • Diverse doe-opdrachten die je meer zelfinzicht geven
    • Tests waarmee je je vorderingen bijhoudt.
    • Inspirerende achtergrondverhalen van de schrijvers van Psychologie Magazine
    • Een samenvatting

  • Welke onderwerpen worden behandeld?

    • Ontdek hoe je door aandacht meer van je eten kunt genieten
    • Leer voelen wanneer je iets anders nodig hebt dan eten, bijvoorbeeld ontspanning, beweging of gezelschap
    • Herken de triggers die ervoor zorgen dat je gaat eten
    • Welke eetpatronen heb je ontwikkeld en hoe doorbreek je die?
    • Hoe voorkom je gedachteloos eten?
    • Hoe ga je om met emotie-eten?
    • Hoe blijf je mindful eten in lastige situaties?

de expert

Maak kennis met Rita Zeelenberg Rita Zeelenberg
Rita Zeelenberg stelde de training samen. Zij is mindfulnesstrainer en deskundige op het gebied van mindful eten. Ook is ze auteur van het boek Ontspannen eten.
Ontvang een proefles (gratis)

Wat cursisten zeggen

Mijn eerste eye-opener: ik at een stukje koek waarbij ik er tijdens het eten achter kwam dat ik het eigenlijk helemaal niet zo lekker vond. Ik vroeg mij meteen af of ik het dan nog wel wilde eten in het vervolg. Nou, hoe mooi is dat?
Rob
Door deze training lukt het mij nu eindelijk om maat te houden. Ik heb minder behoefte aan zoetigheden en snaai tussendoor minder. Met effect, de eerste kilo's zijn eraf!
Annemarie

Kies jouw inschrijving

Wat past het beste bij je?
Meest gekozen

Dit vind je misschien ook interessant

Training

Vergroot je zelfvertrouwen

Lees verder
Training

Rust in je hoofd

Lees verder
Training

Positief denken

Lees verder
bewezen effectief
bewezen effectief
een leven lang profijt
een leven lang profijt
laatste inzichten uit de wetenschap
laatste inzichten uit de wetenschap