De vraag
’s Avonds eet ik regelmatig een pak koekjes leeg
Regelmatig heb ik ’s avonds rond tien uur een eetbui. Ik krijg dan honger en pak de koekjes om er eentje te nemen. Maar dan zit ik lekker achter mijn computer een spelletje te doen, en voor ik het weet is de halve rol leeg.
Op het moment zelf vind ik het altijd fijn om lekker wat weg te snaaien, maar ’s ochtends heb ik altijd spijt en neem ik me voor te matigen. Maar dat ben ik ’s avonds alweer vergeten, dan heb ik weer honger en denk ach eentje maar. Dit gaat eigenlijk al jaren zo. Hoe kan ik dit patroon doorbreken? Wat te eten als je ’s avonds honger hebt?

Het advies
Rita Zeelenberg
Mindfulness & Mindful eten
Wat jij omschrijft is heel herkenbaar. Veel mensen die meer eten dan ze eigenlijk willen, doen dat in de avonduren. Niet zo gek want ’s avonds is de energie die je nodig hebt om een goede eetkeuze te maken, vaak al op. Dan heb je geen zin meer om je het hoofd te breken over de gezondste keuze in de kwestie ‘wat eten als je ’s avonds honger hebt’. Dan wil je het jezelf niet lastig maken maar het liefst gewoon gedachteloos reageren op je eetimpuls.
Zo doorbreek je die eetbuien ’s avonds
Toch zijn er dingen die je kunt proberen om het patroon te doorbreken.
1. Maak je diner meer verzadigend – zo verklein je de kans dat je ’s avonds honger hebt. Meer verzadiging kan door meer te eten, maar ook door voedingsmiddelen te kiezen die je langer een vol gevoel geven. Zo zal het hongergevoel in de avond misschien minder opspelen.
2. Zet een natuurlijke rem op gedachteloos eten als je toch wat wilt eten ’s avonds. Door niet een hele rol koek naast je neer te leggen, maar er één of twee op een schaaltje te doen en de rest in de kast terug te stoppen. Je kunt er natuurlijk later nog meer halen, maar je moet dan wel een drempel over en die zorgt ervoor dat het dan in elk geval een bewuste keuze is.
Experimenteer met deze twee dingen, en kijk of het iets voor je verandert.
Lees ook ‘Slechte gewoontes, zo kom je er écht van af’