Je kind komt thuis van school, je vraagt hoe zijn of haar dag was, en tijdens het enthousiaste maar wat lange en gedetailleerde antwoord ben je met je aandacht afgedwaald naar je eigen agenda van die dag. Bijvoorbeeld aan de mails die je nog moet beantwoorden, de boodschappen voor het avondeten, je andere kind dat je zo moet ophalen van sport.

Hoe wordt je kind een doorzetter?

Succes heeft meer te maken met volharding dan met intelligentie, blijkt uit recent onderzoek. Hoe ku...

Lees verder

Je knikt, glimlacht, je reageert zelfs op wat je kind zegt (‘Goed bezig, leuk!’) Maar toch heb je niet helemaal gevolgd wat er nu zo bijzonder was aan zijn of haar schooldag. En kon je niet echt delen in de blijdschap van je kind omdat je er met je aandacht niet volledig bij was.

Als je geluk hebt, is je kind zelf aandachtig en niet geneigd om je te pleasen en zal het je corrigeren: ‘Mama/papa, je luistert niet echt! Je lacht wel maar volgens mij heb je het niet begrepen! Ik had je toch al verteld dat… had je dat niet gehoord?’

Log in om verder te lezen.

Susan Bögels is hoogleraar orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam en is directeur van UvA minds en UvA minds You. Ze doet onderzoek naar mindful opvoeden en mindfulness bij kinderen, publiceert hierover en geeft trainingen. Dit is een voorpublicatie uit haar nieuwe boek Mindful opvoeden in een druk bestaan, Ambo/Anthos, € 18,99