De vraag
Ik grijp naar snoep uit onrust
Beste Willem,
Ik werk voornamelijk vanuit huis en voel soms een enorme ‘onrust’. Ik ga dan zoeken naar snoep en dat geeft weer een schuldgevoel als resultaat. Ik sport heel veel in de avond maar zoek iets om overdag een goede productieve balans te vinden.
Vriendelijke groet,
Annet

Het advies
Expert
Willem van de Sanden
Psychotherapeut
Hallo Annet,
Wat schuldgevoel betreft: je hebt, denk ik, terecht het gevoel dat je het anders moet aanpakken.
Het lijkt erop dat je bloedsuikerniveau niet voldoende stabiel is door het snoepen. Snoepen (suiker) verstoort de insulinehuishouding in je lijf waardoor je moe, onrustig en prikkelbaar kan worden of een vervelend gevoel krijgt.
Om een constant bloedsuikerniveau te bevorderen dien je voedsel te eten met een lage glycemische index, zie: www.lilith.demon.nl/div/glykemischeindex.htm en http://www.vetvrij.com/nooit-meer-moe-door-de-juiste-voeding.html
Eet geen snelle suikers (in snoep, mars, etcetera) maar eet voedsel dat langzaam wordt omgezet in bloedsuiker (glucose) zoals crackers, bruin brood, muesli, yoghurt. Eet wat vaker per dag.
’s Avonds sporten beter niet vlak voor het slapen gaan – en het zou goed zijn om overdag  ook wat fysieks te doen – heb je meteen een goede ‘break’ en het vermindert de onrust.
Succes,
Willem van de Sanden
• Willem van de Sanden is psychotherapeut. Hij schreef het boek Depressie actief overwinnen. Breng lichaam en geest in beweging, Pearson Amsterdam, ISBN: 978 90 265 1849 2
• Neem een kijkje op zijn site www.depressie-overwinnen.nl