De vraag
Kan ik mijn persoonlijkheid veranderen?
Beste Jolet
In hoeverre kun je je persoonlijkheid nog veranderen? Ik zou namelijk graag wat meer op mijn strepen willen staan, wat assertiever willen zijn, maar dat lukt me niet. Terwijl ik het juist zo nodig heb in mijn dagelijks functioneren – zowel op mijn werk als in mijn sociale leven.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw persoonlijkheid zal niet echt veranderen, maar u kunt wel leren om assertiever om te gaan met anderen. Assertiviteit begint in uw gedachten – zorg eerst dat u wéét wat u het liefste wilt en hoe u dat wilt verwezenlijken. Veel aardige mensen zijn te weinig bewust van hun wensen of vinden dat die niet gehonoreerd mogen worden. Maar wie dat van zichzelf niet mag, is voor anderen weinig overtuigend.
Assertiviteit groeit door te experimenteren. Probeer het eens met zaken die van ondergeschikt belang zijn, en met mensen waar u slechts een oppervlakkige band mee heeft – bijvoorbeeld als klant in een winkel. Als u merkt dat uw leven door assertiviteit meer ontspannen wordt, dan zult u vast vorderingen maken.
Assertieve mensen kunnen trouwens best aardig zijn. Dat toont het volgende voorbeeld. Bij een echtpaar is het de gewoonte dat de man het kapje van het brood opeet. Hij heeft een hekel aan het kapje, maar eet het omdat hij zo van zijn vrouw houdt. Zijn vrouw geeft hem al tien jaar lang het kapje dat ze zelf heel lekker vindt, omdat ze zo van haar man houdt. Stel nou dat ze één keer over hun voorkeur hadden gepraat, dan zou die vrouw tien jaar lang van de kapjes hebben genoten! Door een beetje assertiviteit hadden ze beter aan elkaars behoeften voldaan.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp