Liever niet, suggereert Zweeds onderzoek, want één maandje onmatigheid blijkt tweeënhalf jaar later nog effect te hebben. De onderzoekers vroegen achttien twintigers met een normaal gewicht om een maand lang couch potato te spelen. Ze moesten 70 procent meer calorieën binnenkrijgen en hun fysieke activiteit sterk beperken. Na die maand waren ze gemiddeld 6,4 kilo zwaarder.

Training

Mindful eten

  • Leer ontspannen omgaan met eten
  • Inclusief dagboek-app
  • Volg de training in je eigen tempo
bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Toen ze weer in hun normale doen waren, verdween het grootste deel van die kilo’s snel – maar anders dan verwacht had geen van de achttien na een half jaar zijn of haar oude gewicht volledig terug. Na tweeënhalf jaar bleken de effecten nog groter: alle proefpersonen waren beduidend zwaarder dan voor het onderzoek. De controlegroep, die geen schranspermissie had gekregen, was nog steeds op het oude gewicht.

Nog een nieuwtje om speciaal rond de kerstboom alert op te zijn: licht in de nacht maakt dik. Dat concluderen Amerikaanse onderzoekers uit een experiment met kooimuizen. Eén groep muizen zat de klok rond in een felverlichte kooi, één groep werd ’s nachts zwak bijgelicht en één groep kreeg ouderwets donkere nachten toegediend. Terwijl die laatste groep gewoon op gewicht bleef, waren de eerste twee groepen acht weken later beduidend dikker. Hun hele energiehuishouding bleek van slag geraakt en ze waren gaan eten op momenten dat hun lichaam eigenlijk aan rust toe was. De onderzoekers vermoeden dat dat precies is wat er gebeurt bij mensen die tot laat tv-kijken of computeren.

Long term increase of fat mass after a four week intervention (…), Nutrition and metabolism, augustus 2010 Light at night increases body mass (…), PNAS, nog te verschijnen