De vraag
Hoe voorkom ik eten uit verveling?
Beste Tatjana,
Ik ben 48 jaar oud. De laatste twee jaar ben ik tien kilo aangekomen. Als ik me verveel of me ergens zorgen over maak, ga ik snoepen. Dat gebeurt vooral in de avonduren. Hoe voorkom ik eten uit verveling? Dankjewel voor het antwoord.
Dilek

Het advies
Beste Dilek,
Wat je beschrijft is typisch emotioneel eetgedrag: eten omdat je denkt de leegte of spanning daarmee te verdrijven. Het is goed dat je al zo duidelijk zicht hebt op de omstandigheden waaronder je vooral snoept – dat is de eerste stap richting een gezonder eetpatroon.
Je schrijft dat je in de laatste twee jaar zo bent aangekomen. Is er iets wat deze nieuwe fase markeert? Is er een bijzondere, nare of gewoon andere ervaring aan vooraf gegaan? Wat maakt deze twee jaar anders dan de voorgaande jaren? Afhankelijk van je antwoord, kun je op zoek gaan naar andere manieren om met die lege en gespannen gevoelens om te gaan.
Tips tegen tegen eten uit verveling
• Maak eens een lijstje van dingen die je in het algemeen energie geven, waar je voldoening uit haalt of plezier. Neem jezelf voor om, zodra het gevoel van verveling opkomt, direct een van die dingen te gaan doen. Hoe vaker je dat doet, hoe meer het een automatisme zal worden – en hoe makkelijker je het snoepen zult kunnen laten.
• Hetzelfde kun je doen met de gespannen gevoelens: welke manieren kun je bedenken om daar beter mee om te leren gaan? Praten met een vriend of coach, het van je afschrijven, af en toe een (online) yogales?
• Probeer daarnaast na acht uur niet meer te eten, en als je toch per se wilt eten, kies dan iets waar je moeite voor moet doen (pinda’s die je moet doppen, zoete worteltjes waar je stevig op moet kauwen, of een appel die je schilt).
In de online training Mindful eten van Psychologie Magazine leer je daarnaast meer positieve gevoelens te ontwikkelen en meer in het ‘nu’ te leven – belangrijke vaardigheden om je emotionele eetgedrag aan te pakken!
Groet, Tatjana van Strien
• Psycholoog Tatjana van Strien, van de Radboud Universiteit Nijmegen, is deskundige op het gebied van overgewicht, eetgedrag en afvallen. Neem een kijkje op haar site.