10 redenen om vandaag nog te dansen

1. Dansen verbetert je stemming

Dansen helpt tegen somberheid en zelfs tegen ernstige psychische klachten. Hoe dat kan? Wie danst, beweegt. En van beweging en sport is bekend dat ze psychische klachten enorm kunnen verminderen. Vooral bij mensen met een depressie.

Peter Lovatt: ‘Sexy dansen, elke man kan het’

Mannen met een hoog testosteronniveau zijn betere dansers. Vrouwen beoordelen deze dansers als manne...

Lees verder

Uit een analyse van tientallen studies door de European Psychiatric Association uit 2018 bleek zelfs dat sporten hetzelfde effect had als antidepressiva en psychotherapie. Ook mensen met ernstige psychische stoornissen kregen minder klachten als ze regelmatig flink bewogen.

Volgens Harvard-hoogleraar psychiatrie John Ratey maakt ons lichaam bij stevig bewegen een hele reeks neurotransmitters aan, zoals serotonine en noradrenaline, die het angstcentrum in het brein kalmeren.

Daarnaast stimuleren deze stoffen het hersengedeelte dat helpt bij planning en het beheersen van impulsen. Hoe intensiever je danst, des te groter het effect.

Zelfs als je geen grote liefhebber bent, is er een goede kans dat dansen een positief effect heeft op je humeur. Alleen al lekkere muziek zorgt voor een dopamineshotje in je beloningssysteem: je geniet.

2. Je raakt minder gestrest

Door plezier te maken versterk je de prefrontale cortex en daardoor kun je in tijden van stress meer aan. Dit deel van je hersenen remt namelijk de amygdala af, waardoor je minder sterk reageert op negatieve en angstige prikkels.

Dansen kan zelfs beter helpen dan de oorzaken van stress wegnemen, schrijft psychotherapeute Carien Karsten in haar Werkboek Uit je burn-out (2018).

Ook wordt het stresshormoon cortisol bij bewegen minder aangemaakt, terwijl door het dansen de productie van feelgood-hormonen testosteron en oxytocine juist worden gestimuleerd.

3. Pasjes leren geeft zelfvertrouwen

Oefening baart kunst – zelfs de grootste stuntel kan een paar danspassen leren. En dat blijkt gunstig voor het zelfvertrouwen. Niet alleen maakt dansen ons fysiek sterker en soepeler, waardoor we ons beter gaan voelen over onszelf, het geeft ook een mentale boost.

Psychologen noemen dit effect self-mastery: als het ons lukt iets te leren met een doel voor ogen (zoals salsadansen), ervaren we ook meer controle op andere vlakken. Die positieve ervaring breidt zich uit naar andere gebieden van ons leven.

Lang niet iedereen heeft aanleg voor salsa of streetdance. Misschien blijkt het na eindeloos oefenen gewoon niet je ding. Maar het feit dat je het geprobeerd hebt, is positief: je hebt een hindernis overwonnen en stond open voor een nieuwe ervaring.

4. Het maakt je aantrekkelijk

Wie soepel en ritmisch over de dansvloer beweegt, straalt uit: ik ben gezond. En dat maakt je aantrekkelijker voor mogelijke partners. De Britse psycholoog Peter Lovatt bestudeert dansende mensen en ontdekte dat mannen die energieke, middelgrote bewegingen maken die complex en gecoördineerd zijn, het aantrekkelijkst werden gevonden.

Vaak waren hun bewegingen ook asymmetrisch – denk aan John Travolta in Saturday night fever. Mannen die op die manier dansten, bleken allemaal veel testosteron aan te maken.

Training

Gezond als gewoonte

  • Stap voor stap naar jouw optimale leefstijl
  • Niet voor even, maar voor de rest van je leven
  • In samenwerking met hoogleraar Ingrid Steenhuis
Bekijk de training
Nu maar
€ 95,-

Vrouwen werden juist aantrekkelijker gevonden als ze weinig testosteron hadden en dat is in de meest vruchtbare periode van hun cyclus. Ze maakten dan meer opvallende heupbewegingen en bewogen hun andere ledematen juist minder.

Sexy dansen is goed te leren, denkt Lovatt, je kunt de bewegingen immers gewoon nadoen. Op YouTube zijn allerlei instructiefilmpjes te vinden (zoek op Northumbria University Dance study), net als de moves van grootheden als Travolta. Vrouwen hebben het maar makkelijk: goed zwaaien met de heupen geeft al een heel aardig resultaat.

5. Je smelt samen met de ander

Of je nu aan synchroon ballet doet, wild op en neer springt op stevige rock of samen discodanst – een gedeelde zintuiglijke ervaring zorgt voor emotionele verbondenheid. Volgens de Amerikaanse psycholoog Robert Cialdini heeft dat te maken met het fenomeen unity, ofwel eenheid. Als mensen iets als een eenheid doen, wórden ze ook een eenheid.

Dit bleek een aantal jaar geleden uit een eenvoudig onderzoek van Stanford University. Groepjes studenten moesten samen over de campus wandelen. Dezelfde maat houdend óf ieder in hun eigen ritme. De eerste groepjes voelden zich na afloop meer verbonden: ze vertrouwden elkaar meer en waren minder zelfzuchtig in een spel dat ze speelden.

Hoe meer we ‘als één’ bewegen, hoe meer we de ander waarnemen als een deel van onszelf, en hoe sterker de onderlinge saamhorigheid en loyaliteit, zo luidt de verklaring. Muscular bonding wordt het ook wel genoemd: je bundelt je spieractiviteit door samen maat te houden, stemt je lichaamsbeweging op elkaar af en voelt je één. Zelfs samen met je vingers de maat tikken maakt al dat je elkaar aardiger vindt, bleek uit een studie van Harvard University.

Met een activiteit waarbij je dezelfde zintuiglijke ervaring hebt, zoals dansen, schep je volgens Robert Cialdini sneller een band dan met een goed gesprek.

6. Je relatie wordt intiemer

Tango-relatietherapie? Ja, dat bestaat. Doordat je elkaar tijdens het dansen goed moet aanvoelen, kun je stuiten op ongewenste patronen uit het dagelijks leven. En die wellicht daarna bespreken.

Maar dansen met je partner kan ook op een andere manieren goed zijn voor je relatie. Je raakt elkaar aan en schept daardoor intimiteit. Wie aangeraakt wordt, is bereidwilliger naar de andere persoon, blijkt uit Frans onderzoek over sociale beïnvloeding.

Ook word je bij dansen emotioneel meer bij elkaar betrokken. De Amerikaanse psycholoog Matthew Hertenstein ontdekte dat proefpersonen die geblinddoekt waren de emotie die een andere deelnemer probeerde over te brengen in bijna vier van de vijf gevallen feilloos konden benoemen. Stellen konden met alleen aanraking nog meer emoties aan elkaar overbrengen.

7. Het maakt je creatief

Af en toe lekker gek dansen op een hysterisch liedje helpt om even los te komen van dagelijkse beslommeringen en verantwoordelijkheden. Hersenonderzoek laat zien dat onbekommerd gedrag, dat geen enkel ander doel dient dan lol maken, ons creatiever maakt.

‘Vrij’ dansen werkt het beste. Jaak Panksepp, voor zijn overlijden hoogleraar neurowetenschappen aan de Bowling Green State University, liet zien dat actief spelen, waar deze dansvorm zeker toe behoort, leidt tot de aanmaak van stoffen die de zenuwgroei in het brein bevorderen. Dat gebeurde vooral in hersengebieden die een rol spelen bij het omgaan met problemen.

Men bleek beter te worden in divergent denken: het vinden van uiteenlopende oplossingen en invalshoeken voor een probleem.

8. Dansen maakt je slimmer

Maar ook ingestudeerde pasjes volgen, zoals bij line dance of ballet, is heel goed voor je brein, blijkt uit een experiment van de Engelse psycholoog Peter Lovatt. Het denk- en leervermogen verbeteren erdoor.

Training

Vergroot je zelfvertrouwen

  • Bewezen effectief
  • Technieken uit de cognitieve gedragstherapie
  • Leer een positieve kijk op jezelf creëren
Bekijk de training
Nu maar
€ 75,-

Waar vrij dansen divergent denken stimuleert, vergroot het beoefenen van ingewikkelde dansstijlen het vermogen tot convergent denken. Mensen die regelmatig danspassen oefenden, vonden sneller het antwoord op vragen waarvoor je gerichte stappen moest zetten, zoals wiskundige vraagstukken.

In 2019 analyseerden Braziliaanse onderzoekers meer dan duizend studies om de invloed van dans op het volwassen brein te achterhalen.

Ze ontdekten dat bij het regelmatig oefenen van danspassen verschillende hersengebieden beter gaan samenwerken. Het volume van de hippocampus, maar ook de daar aanwezige grijze stof (zenuwcellen) en witte stof (de verbindingen tussen de cellen) namen toe, en dat leidde onder meer tot een beter geheugen en meer focus.

9. Het houdt je jong

Veel mensen gaan minder dansen naarmate ze ouder worden, terwijl dansen minder vatbaar maakt voor dementie en andere neurologische problemen en ouderdomsproblemen. Symptomen kunnen zelfs verminderen.

De Duitse onderzoeker Kathrin Rehfeld van het German Center for Neurodegenerative Diseases ontdekte recent een wezenlijk verschil tussen gewoon fitnessen of dans beoefenen: alleen ouderen die in een aantal weken verschillende dansen hadden aangeleerd, kregen een duidelijk beter evenwichtsgevoel. Hun hippocampus bleek toegenomen in volume en daardoor konden ze ook nog eens beter leren en onthouden.

Bij parkinsonpatiënten was dat effect nog duidelijker. Niet alleen verminderden symptomen als evenwichtsproblemen, slechte coördinatie en stijfheid, maar bijvoorbeeld ook moeite met probleemoplossen en depressieve klachten.

Nog spectaculairder zijn de resultaten van het meest recente onderzoek van psycholoog Peter Lovatt: muzikale ritmes, die ongeveer de snelheid hadden van de stappen die je neemt als je wandelt, gaven patiënten weer wat controle over hun loopbewegingen.

Waarschijnlijk komt dat, zo redeneert Lovatt, doordat muziek de gestokte productie van dopamine – die nodig is om te kunnen lopen – bij parkinsonpatiënten weer enigszins op gang brengt.

10. Het is hartstikke zen

Tot slot een reden die we allemaal wel kennen en die door hoogleraar psychiatrie John Ratey zo wordt uitgelegd: als we dansen, zijn we even niet bezig met alledaagse problemen en zorgen, maar verkeren we helemaal in het moment.

Of we ons nu lekker laten gaan op de muziek en in een soort trance raken, of juist helemaal gefocust zijn op specifieke pasjes: ons brein wordt flink afgeleid. We zijn ons even niet bewust van onszelf en het tijdsbesef neemt af – een heerlijk gevoel.

Bronnen o.a.: P. Lovatt, The dance cure. The surprising secret to being smarter, stronger, happier, Short Books, 2020 / P. Lovatt, Dance confidence, age and gender. Personality & Individual Differences, 2011 / D. Rose e.a., Comparison of spontaneous motor tempo during finger tapping, toe tapping and stepping on the spot in people with and without Parkinson’s disease, Journal of Movement Disorders, 2020 / C. Lewis e.a., Mood changes following social dance sessions in people with Parkinson’s disease, Journal of Health Psychology, 2016 / L. Teixeira-Machado e.a., Dance for neuroplasticity, Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 2019