De vraag
Hoe krijg ik meer zelfdiscipline?
Ik ben benieuwd hoe je zelfdiscipline kunt realiseren, om zo te bereiken wat je graag wilt. Je eigen discipel zijn, dat lijkt me handig.
Heb jij tips om meer zelfdiscipline te kweken?

Het advies
Je eigen discipel zijn, dat heb je mooi uitgedrukt. Welke tips kan ik je nu geven om met zelfdiscipline dat te bereiken wat je graag wilt? Het volgende kan helpen om je doel(en) te bereiken.
Vermijd uitstelgedrag
Is uitstelgedrag een belemmerende factor bij zelfdiscipline, vraag je dan af waaróm je dingen uitstelt:
• Laat je je verlammen door een perfectionistische instelling?
• Heb je last van faalangst?
• En/of heb je gebrek aan motivatie?
Heb je hierover meer duidelijkheid, maak dan een plan met ‘to do’s’. Deel dat plan op in deeltaken, en bepaal prioriteiten. Maak vervolgens per activiteit een tijdsplanning (met bijvoorbeeld één vervelende activiteit per dag). Zorg ervoor dat de kans op afleiding zo gering mogelijk is, en dat alle voor jou noodzakelijke randvoorwaarden vervuld zijn. Kies ook voor díe werkmomenten waarop jouw energiepeil optimaal is.
Voorkom terugval in oude gewoontes
Bespeur je enige terugval in oude gewoontes, stel jezelf dan wederom een aantal vragen:
• Wat bestendigt je ‘probleem’?
• Ervaar je innerlijke weerstand – en waarom?
• Haal je winst uit je huidige situatie – en welke winst?
• Wie en/of wat kan je helpen?
Formuleer daarna je gewenste gedragsverandering – op een positieve, specifieke, meetbare, haalbare en realistische manier. Koppel je wil aan je daadkracht, en doorbreek je vicieuze cirkel. Herinterpreteer je opvattingen en creëer nieuwe gedachteconstructies.
Denk in oplossingen, niet in problemen
Stel je daarbij flexibel en creatief op: doe minder van hetzelfde maar ontwikkel een nieuwe strategie. Belangrijk is dat je niet het probleem te lijf gaat maar de oplossing. Handel indien mogelijk paradoxaal. Daarbij kun je onderscheid maken tussen eerste orde oplossingen en tweede orde oplossingen:
• Bij oplossingen van de eerste orde doe je precies het tegenovergestelde (alcoholisme versus drooglegging);
• Bij oplossingen van de tweede orde handel je paradoxaal/verhevig je het symptoom (tic versus tic opzettelijk herhalen).
Deelopdrachten
Geef jezelf kleine deelopdrachten. En bereid je voor op tegenslagen, bijvoorbeeld in perioden van stress. Maak gebruik van één van de volgende technieken als je de gewraakte situatie voelt opkomen:
• Neem bedenktijd;
• Laat een stilte vallen;
• Kies voor een lichamelijke activiteit;
• Spreek jezelf toe;
• Roep een goed gevoel op en/of neem een time-out.
Geef jezelf tot slot na iedere deeltaak/mijlpaal een beloning.
Zelfmotivatie
Om jezelf dagelijks te motiveren moet je mentaal en fysiek fit zijn. Zorg daarom voor voldoende (en aangename) momenten van ontspanning en beweging. Zorg ook voor structuur, middels een vast dag- week- en maandritme. Om zelfdiscipline te kunnen hebben moet je dingen kunnen plannen en in het vooruitzicht hebben. Stimulatie vanuit je sociale omgeving én een ‘cadeautje’ van jezelf als beloning doen vervolgens de rest.
Om coach van jezelf te worden kun je je ook verdiepen in de RET-filosofie, en in boeken die zelfmotivatie als hoofdthema hebben. Ik ben zeer benieuwd of jij je eigen discipel wordt, en hoop oprecht dat je inzet wordt bekroond!