De vraag
Hoe voorkom ik een terugval?
Hallo Fred,
Ik heb de neiging terug te vallen en krijg dan het gevoel van vooraf aan te moeten beginnen. Hoe kan ik dit het beste voorkomen?
groeten van Jose

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Jose,
Bedankt voor deze vraag! Het doorbreken van een jarenlange gewoonte kan niet zonder terugval in de oude gewoonte! Dat is een onhaalbare verwachting. Ik kan dus niet zeggen dat je het kunt voorkomen. Je moet het incalculeren. Als jij niet mag terugvallen van jezelf kun je niet leren van een terugval. Dat is het grootste struikelblok in dit soort verandertrajecten. Mensen haken dan af omdat ze niet geloven dat ze het kunnen. Stel je voor dat je op deze manier een taal of sport probeert te leren. Als je bij iedere fout besluit dat je het toch niet zal kunnen verdwijnt de motivatie in no time!
Iedere keer dat je terugvalt in je oude gewoonte is het zaak dit op de eerste plaats te herkennen. Waar val je in terug? Welke gedachten en emoties heb je daarbij. Herken de demotiverende en rampzalige gedachten. Herformuleer die in realistische gedachten. Op deze manier leer je je eigen pessimistische gedachten te herkennen en te veranderen. Dit schept ruimte en dus meer geloof en dus meer motivatie en dus uiteindelijk volharding. Veel succes!
Groet, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.