De vraag
Helpt mindfulness om beter te slapen?
Ik zoek een meditatiemethode waarbij ik niet alleen leer om in diepe rust te raken, maar waardoor ik ook beter mijn slaapprobleem kan hanteren. Als je problemen hebt met slapen, kan mindfulness dan helpen?

Het advies
Het is een groot misverstand dat meditatie bedoeld is om een persoon tot diepe rust te brengen. Meditatie kan je wel tot rust brengen, maar het is niet het doel.
Wat mindfulness doet
Mindfulness leert je om te zijn met wat er is – ook als dat onrust is. Bij mindfulness gebruiken we meditatie om met aandacht naar binnen te keren en te leren opmerken en waarnemen wat er is, zonder er een oordeel over te hebben. Hierbij kun je rustiger worden, maar je kunt ook de gevoelens – zoals onrust – op een vriendelijke manier opmerken zonder er verder iets mee te doen.
Mindfulness en slapen
Mindfulness kan wel helpen bij slapen/slaapproblemen. Dat zit ‘m in deze twee dingen:
1. Je doet allerlei oefeningen waarvan je rustiger kan worden;
2. Je leert anders omgaan met storende gedachten die je wakker houden.
Wil je je echt richten op je slaapproblemen, en deze oplossen, dan raad ik je het zelfhulpboek ‘Slapeloosheid’ aan, van slaapdeskundigen Ingrid Verbeek en Ed Klip. Hierbij zit ook een CD met ontspanningsoefeningen.
Heb je alles al geprobeerd en lig je nog steeds wakker door nachtelijk gepieker? Met de bewezen aanpak in de online training Stoppen met piekeren verbeter je je slaappatroon en krijg je weer genoeg energie.