De vraag
Zijn kinderen met autisme agressiever?
Ik heb net de documentaire over de ervaringen van autistische schoolkinderen bekeken uit een eerdere vraag Mijn autistische kind toont geen verdriet. Wat me aan de documentaire opviel was dat vooral kinderen die agressief zijn en moeite hebben om hun driftbuien te beheersen, het erg moeilijk met hun autisme hebben. Klopt het dat je vooral die kinderen terug ziet in de hulpverlening of in dit geval op een speciale school voor autisten?
En: zijn autistische kinderen agressief omdat ze van jongsaf aan niet hebben leren omgaan met hun frustratie of zijn het kinderen die van jongsaf aan al agressiever zijn?

Het advies
Expert
Sander Begeer
Autisme expert
Emotieregulatie is een bekend probleem, maar oorzaak en gevolg nog niet helemaal duidelijk. Er is vaak sprake van comorbiditeit (dat is het tegelijkertijd hebben van twee of meer stoornissen of aandoeningen bij een patiënt, red.) bij die agressieve kinderen, ADHD of ODD-kenmerken, maar ook vaak een lager IQ.
Daarnaast staan kinderen met MCDD (meervoudige complexe ontwikkelingsstoornissen, een aan autisme verwante stoornis, red.) bekend om problemen op dit gebied, en worden vanuit het AMC speciale behandelingen gegeven over het omgaan met boosheid en angst.