De vraag
Mijn autistische kind toont geen verdriet
Op 7 augustus overleed mijn vader op 81-jarige leeftijd. Mijn zoon van 16 met ASS-stoornis had een heel bijzondere band met zijn opa, maar heeft geen verdriet of andere emotie getoond. Komt dit vaker voor bij dit soort kinderen?

Het advies
Expert
Sander Begeer
Autisme expert
Bedankt voor deze vraag. Er is veel onderzoek is gedaan naar autisme en emoties. Hier is herhaaldelijk gevonden dat kinderen en mensen met autisme emoties op een andere manier uiten, waarnemen en begrijpen dan de meeste andere mensen. Maar ook is gevonden dat dit zeker niet betekent dat ze de emoties niet of minder intens ervaren. Vaak kunnen normaal intelligente mensen met autisme helder vertellen over hun emotionele leven.
Soms is dat bij kinderen met autisme ook het geval. Op internet is via youtube een geweldige BBC documentaire (Only Human – Make me Normal) te zien, waar een jongen in voorkomt die tijdens de documentaire zijn moeder verliest. Het is aangrijpend om te zien hoe hij met zijn verdriet omgaat (hij kan bijvoorbeeld vooral goed over zijn moeder vertellen als hij zichzelf  in een doos verstopt).
Er is nog weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan over autisme en rouw, maar ik kan je wel verwijzen naar het Engelse boek Autism and loss’ van Rachel Forrester-Jones en Sarah Broadhurst, waarin veel praktische tips worden gegeven over hoe je mensen met autisme kunt helpen bij het verwerken van verdriet in verschillende situaties.